Kritiek op plan bedrijvenstekPZC: vrijdag 12 december 2008 |
Dorpsvereniging tegen nieuw bedrijventerrein |
NIEUW- EN SINT JOOSLAND - Het duurt nog zeker vijf, misschien wel zes jaar, maar dan verrijst een nieuw bedrijventerrein ten westen van Nieuw- en Sint Joosland. Tenminste, als het aan de gemeente Middelburg ligt. De dorpsvereniging verzet zich tegen de plannen, want zij vreest voor overlast. Krina de Visser, voorzitter van de dorpsvereniging, is overdonderd door de plannen. "We hebben al regelmatig geluidsoverlast van het Sloegebied. En we hebben de N57 en de werkzaamheden die daar bij horen. Daar zaten we ook niet op te wachten. En dan ... hupsakee! Nog een bedrijventerrein erbij! Dat krijgen we ook nog eens op ons bord." |
Afvalput De Visser is niet de enige tegenstander van een nieuw bedrijventerrein. Els van Sluijs woont pal naast het betreffende gebied, tussen de A58 en de Trekdijk in. Ze noemt de plannen zeer kwalijk. "Mijn vraag is waarom het allemaal in Nieuwland moet? We worden al ingesloten door de A58, de N57 en het Sloegebied." Ook zij vreest voor verkeersoverlast. Een andere inwoner, Wim Staat, stuurde een Sinterklaasgroet naar de Middelburgse raadsleden over het toekomstige bedrijventerrein. Hij schreef daarin dat de gemeente het dorp beschouwt als afvalput. "Dit plan benadeelt het welzijn van de inwoners", zegt Staat. " We zijn gewend aan verkeers- en geluidsoverlast van het Sloegebied. Dat vinden we wel genoeg. Het moet klaar zijn met Nieuwland te pesten." Een andere bewoonster heeft minder problemen met het plan. Ze wil liever niet met haar naam in de krant. "Ik wacht gewoon even af", zegt ze. "Zolang ze maar niet in mijn achtertuin gaan bouwen."
Werkgelegenheid |
Bedrijven schreeuwen om ruimtePZC: door Theo Giele. dinsdag 09 december 2008 MIDDELBURG - De economische groei van Walcheren wordt geremd doordat de gemeente Middelburg geen vrije bedrijfsgrond meer heeft. Voorzitter Ko den Herder van de Middelburgse Bedrijven Club (MBC) deed gisteravond een dringend beroep op de raadscommissie Ruimte te zorgen dat er weer hectares bedrijventerrein bijkomen. "Arnestein zit al twee jaar op slot. Bedrijventerreinen buiten Middelburg zijn voor veel ondernemingen geen aantrekkelijk alternatief. Zo zijn er in Middelburg veel bedrijven in de metaalsector actief die met elkaar samenwerken. Dan is het essentieel dat je op korte afstand van elkaar zit." Den Herder sprak gisteren de raadscommissie toe naar aanleiding van het voorstel om ten westen van Nieuw- en Sint Joosland grond te kopen om daar eventueel een bedrijventerrein aan te leggen. Als buizenhandel Herstaco van Arnestein naar Vlissingen wordt verplaatst, biedt dat nog enig soelaas, maar volgens wethouder Hannie Kool-Blokland zal over vijf jaar een nieuw bedrijventerrein echt nodig zijn. Nieuw- en Sint Joosland moest vorige week in de krant over de plannen lezen. Kool-Blokland gaf toe dat een telefoontje naar de buren wel op zijn plaats was geweest. Els van Sluis, die straks het bedrijventerrein naast de deur dreigt te krijgen, kondigde aan zich met alle juridische middelen te zullen verzetten. Ze vreest veel overlast van het terrein door licht, lawaai, stank en verkeer. Haar woning zal, zo voorspelde ze, in waarde verminderen, ja mogelijk zelfs onverkoopbaar worden. Voorzitter Krina de Visser van de dorpsvereniging noemde het 'onvoorstelbaar' en 'onaanvaardbaar' dat Nieuwland dit op zijn bordje krijgt. Volgens haar dreigt haar dorp een 'tweede Doel' te worden, verwijzend naar het dorp bij Antwerpen dat door de havenuitbreiding wordt opgeslokt. Ironisch genoeg was de vergadering van de commissie Ruimte begonnen met de aanbieding van het rapport 'Dorp van de Toekomst' waarin vrijwilligers uit het dorp projecten beschreven om de leefbaarheid van het dorp te verbeteren. Wethouder Kool-Blokland verzekerde dat het bedrijventerrein modern en duurzaam zal worden, omringd door een groene singel. Raadslid Adrie van't Westeinde stelde de vraag of Middelburg wel de sprong over de A58 moet maken. De discussie wordt volgende week in de raad voortgezet. |
'Eerst oude terreinen opknappen'PZC door Maurits Sep. vrijdag 05 december 2008 |
NIEUW- EN SINT JOOSLAND - Eerst oude bedrijventerreinen opknappen en alle nog beschikbare bedrijfsruimte op heel Walcheren benutten en dán pas nieuwe bedrijfsgrond aanleggen.
Dat is de volgorde die gedeputeerde Harry van Waveren voorstaat. |
Toch vindt hij het geen probleem dat Middelburg nu al vast nieuwe grond koopt om eventueel over enkele jaren aan de Nieuwlandse kant van de A58 een nieuw bedrijventerreintje aan te leggen.
"Dat is een strategische aankoop." Mocht Middelburg de grond willen gebruiken, dan zal Van Waveren zijn uitgangspunten opnieuw duidelijk maken.
Ook al omdat hij tegen 'corridorvorming' langs de A58 is. De provincie wil voorkomen dat aan beide zijden van de snelweg bedrijven komen en het zicht op het landschap ontnemen.
"Bovendien wacht ik nog steeds op een visie op de bedrijventerreinen op Walcheren. Die had een jaar geleden klaar moeten zijn. Zowel op Arnestein in Middelburg als bij de Buitenhaven in Vlissingen liggen nog grote opgaves én mogelijkheden. Dat is dus eerst aan de beurt." |
Reacties op website PZC:
Lijkt mij een goed idee van Van Waveren.
Ter compensatie dient men de oude gedemte loop van het Kanaal van Welsinge (tussen Trekdijk en Koedijk tot aan Fort Rammekens) weer onder water te zetten en hier een een natuurgebied van te maken.
|
Bedrijvenplan verrast Nieuwlanddoor Theo Giele. dinsdag 02 december 2008 | 09:56 |
"Toen ik het las dacht ik: wel ja, moet dat er ook nog bij", aldus De Visser. "Het dorp heeft al geluid- en lichtoverlast van het Sloegebied. Door de aansluiting van de nieuwe N57 op de A58 gaat ook een stuk van de groene ruimte om het dorp verloren. We zitten hier dus echt niet op te wachten", aldus de voorzitter van de dorpsvereniging.
Hoewel het nog jaren kan duren voordat er echt een bedrijventerrein wordt aangelegd, moet de dorpsvereniging wel op haar hoede zijn. CDA-raadslid en Nieuwlander Jan Zwemer verwacht echter niet dat er veel weerstand tegen het plan zal zijn. Het terrein komt achter de dijk en de opritten van de nieuwe N57 te liggen. Dat Middelburg op zoek is naar nieuw bedrijventerrein was hem uiteraard bekend. Dat voor een sprong over de A58 gekozen was voor Zwemer wel een verrassing. "Maar ik denk dat het 'geen slechte optie' is. Wethouder Hannie Kool-Blokland zegt dat niet alle aangekochte dertig hectares als bedrijventerrein kunnen gaan dienen. "We moeten zorgen voor een groene inpassing", aldus de wethouder. Bovendien moet het nieuwe bedrijventerrein volgens haar aan eisen van duurzaamheid voldoen. |
Bedrijven ten westen van NieuwlandPZC: door Theo Giele. maandag 01 december 2008 MIDDELBURG - Om in de (verre) toekomst plaats te kunnen bieden aan bedrijven willen B en W van Middelburg zo'n dertig hectare grond kopen pal aan de A58 ten westen van Nieuw- en Sint Joosland. Het college heeft overeenstemming bereikt met de eigenaar van de percelen en vraagt de gemeenteraad geld voor de aankoop vrij te maken. Het gaat om een gebied tussen de A58, de Sloeweg en de Trekdijk. In een voorstel aan de gemeenteraad noemt het college dit gebied als 'voorkeurslocatie' voor een toekomstig bedrijventerrein in de gemeente Middelburg. In het voorstel wordt een looptijd van tien tot twintig jaar genoemd. Het bedrijventerrein Arnestein is praktisch vol. De schaarse lege ruimte die er nu nog is, is nodig om bedrijfsverplaatsingen bijvoorbeeld vanuit Ramsburg mogelijk te maken. De gemeente moet nu dan ook 'nee' verkopen aan ondernemingen die op zoek zijn naar bouwgrond. Volgens wethouder Albert de Vries is het niet de bedoeling het terrein op korte termijn te veranderen in een bedrijventerrein. De gemeente wil eerst ruimte scheppen door verplaatsing van Herstaco naar Vlissingen-Oost. Dit bedrijf, een van Europa's grootste handelaren in stalen buizen, neemt nu heel wat ruimte in langs het Kanaal door Walcheren. De gemeente Middelburg hoopt nog dit jaar overeenstemming te bereiken over de verhuizing van Herstaco. Voordat begonnen wordt aan de aanleg van het bedrijventerrein langs de A58 en de Schroeweg moeten eerst de hectares van Herstaco een nieuwe bestemming hebben gevonden.
Het plan voor het nieuwe bedrijventerrein maakt onderdeel uit van de vernieuwde Kwaliteitsatlas, die volgende maand aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. In die atlas wordt beschreven hoe de gemeente Middelburg er in hoofdlijnen moet gaan uitzien.
|
Nieuwland herdenkt bevrijdingPZC: 8 november 2008 NIEUW- EN SINT JOOSLAND - Leerlingen van de groepen 7 en 8 van basisschool De Lonneboot in Nieuw- en Sint Joosland hebben gisteren op de begraafplaats aan de Westelijke Oude Havendijk de bevrijding van hun dorp (en het grootste deel van Zeeland) in het najaar van 1944 herdacht. Eén van de leerlingen opende de bijeenkomst, waarna twee andere kinderen ieder een gedicht voorlazen. Daarna werd een minuut stilte gehouden. Een lid van muziekvereniging ONDA blies vervolgens de 'Last Post'. Twee kinderen van de Lonneboot legden namens hun school een krans bij het oorlogsmonument op de begraafplaats. Daarna legden alle andere kinderen een bloem bij het monument, gevolgd door de genodigden. Burgemeester Koos Schouwenaar legde bloemen namens de gemeente Middelburg. De laatste herdenking op Walcheren dit jaar wordt vanochtend gehouden in Vrouwenpolder. Rond 10.15 uur is er een samenkomst in de Pelgrimskerk aan de Fort den Haakweg. Daarna wordt een krans gelegd bij het monument. |
'Een soort journalistiek' |
De leerlingen maakten foto's, filmpjes en hielden Powerpoint-presentaties voor het Keek Op De Week-project. foto Lex de Meester |
PZC: door Thomas Minnaard 7 november 2008
NIEUW- EN SINT JOOSLAND- 'Een origineel en zeer creatief project, simpel en goed doordacht'. Zo luidt het oordeel van de jury van de Onderwijsprijs Zeeland over Keek Op De Week, een project van basisschool De Lonneboot uit Nieuw- en Sint Joosland. De school won de eerste prijs in de categorie basisonderwijs. Het winnende project is een wekelijkse viering voor leerlingen, leerkrachten en ouders, waarin twee groepen een presentatie verzorgen. Verder vertellen twee kinderen het Nieuws van de Week. Wat waren de belangrijkste gebeurtenissen in de klas, op school of in het dorp. “Je mag zelf filmen, digitale foto's maken en presenteren met powerpoint, dus dat was heel leuk om te doen”, zegt Émilie. Frans Veijgen, directeur van De Lonneboot, merkt dat de leerlingen er wat van opsteken. "Ze worden vaardig met technische middelen. Het is eigenlijk een soort journalistiek. Vaak kunnen scholieren al omgaan met camera's, omdat ze er mee opgroeien. |
Onderwijsprijs voor Lonneboot en Zeldenrust-Steelant |
PZC: 5 november 2008
NIEUW- EN SINT JOOSLAND - De Lonneboot in Nieuw- en Sint-Joosland en het Zeldenrust-Steelant College in Terneuzen hebben woensdag de Zeeuwse onderwijsprijs gekregen voor respectievelijk het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs.
De Lonneboot ging met de eer strijken met het project Keek op de Week, waarin ontmoetingen centraal staan. |
Speeltuin klaar voor vrijwilligersdag |
PZC: 30 oktober 2008
NIEUW- EN SINT JOOSLAND- Hoewel het morgen pas officieel landelijke vrijwilligersdag is, staken een aantal Nieuwlanders gisteren al de handen uit de mouwen in de speeltuin in Nieuw- en Sint Joosland. De oude onderlaag van de speeltoestellen werd 'uitgekist' zodat morgen de nieuwe houtsnippers kunnen worden uitgestrooid. Dan wordt ook een begin gemaakt met het schoonmaken van de speeltoestellen en is er aan het begin van de avond een lampionnenoptocht voor kinderen van basisschool De Lonneboot. |
Diamanten paar in Nieuwland |
PZC: woensdag 29 oktober 2008
NIEUW- EN SINT JOOSLAND "De dag voordat ik in de winkel ging staan heb ik echt gehuild. Ik dacht, 'dat kan ik nooit', maar de mensen waren hier zo aardig en gezellig. Ik heb het altijd graag gedaan." |
Lourina Peene (83) trouwde gisteren op de dag af 60 jaar geleden met Maarten Moens (85). Net na de bevrijding was in Middelburg een avondje voor de jongens die in de oorlog in Duitsland hadden moeten werken. Daar ontmoetten Nieuwlandse Maarten en Middelburgse Lourina elkaar. Drie jaar later traden ze in het huwelijk en ging het paar in Nieuw- en Sint Joosland wonen. Hij werkte in een textielzaak, die hij later van zijn baas overnam. Later kwam daar woninginrichting bij. Als Maarten op pad was om tapijt te leggen of gordijnen op te hangen, stond Lourina in de winkel. Moens werd een echte familiezaak. Ook een dochter hielp in de winkel. Een zoon nam de zaak in 1987 over. Een andere zoon werkt ook in de zaak en ook een kleinzoon is er actief. Nadat ze de zaak hadden overgedaan, lieten Lourina en Maarten een huis bouwen op de Molendijk, waar ze nog steeds wonen. Het echtpaar Moens-Peene heeft vijf kinderen, veertien kleinkinderen en zeven achterkleinkinderen. |
Lonneboot genomineerd voor prijsPZC: donderdag 23 oktober 2008 NIEUW- EN SINT JOOSLAND - Samenwerkingsschool De Lonneboot in Nieuw- en Sint Joosland maakt met twee scholen uit Kattendijke en Zuiddorpe kans op de Onderwijsprijs Zeeland. De Lonneboot heeft de nominatie te danken aan de 'Keek op de Week', waarin steeds twee kinderen in een powerpoint-presentatie vertellen wat het nieuws was op school en in het dorp. De kinderen gaan hiervoor op pad met foto- en videocamera om een presentatie te maken. Doel van het project is om kinderen te leren respect te hebben voor elkaar en naar elkaar te luisteren. Op 5 november wordt bekend welke school de prijs wint en doorgaat voor de landelijke Onderwijsprijs. |
Taakstraf voor dodelijk ongeval bij NieuwlandPZC 23 oktober 2008 NIEUW- EN SINT JOOSLAND Een taakstraf van 240 uur, een voorwaardelijke gevangenisstraf van drie maanden en twee jaar niet rijden. Die straf legde gisteren de rechtbank op aan een 28-jarige man uit Kamperland. De man, een beginnend bestuurder, veroorzaakte op 24 juni bij Nieuw- en Sint Joosland een dodelijk ongeval en was zonder zich om het slachtoffer te bekommeren doorgereden. Het slachtoffer, de 45-jarige Middelburger John de Looff, vader van twee kinderen, overleed ter plaatse. De officier van justitie had een gevangenisstraf van drie maanden, een rijontzegging van twee jaar en 140 uur taakstraf geëist. De man moet tevens een schadevergoeding betalen en zijn auto is door de rechter verbeurd verklaard. De Kamperlander had tijdens een personeelsfeest in Middelburg wat gedronken en wilde nog snel naar een coffeeshop in Goes. In de bocht van de Nieuwlandseweg bij Nieuw- en Sint Joosland ging het mis. Er waren wegwerkzaamheden, de maximum snelheid bedroeg daar 50 kilometer per uur en hij reed beduidend harder. De verdachte verloor de macht over het stuur, schampte een vangrail en de auto slipte naar de andere kant van de weg, waar op dat moment drie fietsers reden. De Kamperlander schepte De Looff, die vijftien meter werd weggeslingerd. Zonder te stoppen reed de man door en pas de volgende ochtend belde zijn moeder de politie met de melding dat haar zoon bij het dodelijke ongeval was betrokken. De beschadigde auto had hij uit het zicht gezet. Tot op de zitting beweerde de Kamperlander gedacht te hebben dat hij een hert had aangereden en niet wist dat hij een fietser had geraakt. Totdat rechter J. Hopmans hem toebeet 'genoeg van zijn praatjes te hebben' en hij schoorvoetend bekende wel degelijk gezien te hebben dat hij de fietser had aangereden. |
Nieuwland wil af van zwaar verkeer
PZC: door Theo Giele woensdag 22 oktober 2008
De hoofdstraten van het dorp, de Oude Rijksweg en de Veerstraat, worden nu door landbouwverkeer gebruikt om van de ene naar de andere zijde van de rijksweg A58 te komen. Dorpsbewoners vinden dat aan die onveilige situatie een einde moet komen.
|
Verkeersoverlast Nieuw- en Sint Joosland beperken
|
De Bode: Door Britta Janssen Om de overlast van langzaam transportverkeer in Nieuw- en Sint Joosland te verminderen, komt er een permanent mobiel snelheidsmatrixbord op de Oude Rijksweg. Andere maatregelen wil de gemeente onderzoeken, samen met onder andere de dorpelingen. Dat liet Middelburg vorige week weten naar aanleiding van vragen van de CDA-gemeenteraadsfractie. “Een matrixbord alleen is niet afdoende, dat lijkt me logisch“, reageerde CDA'er Jan Zwemer. Zwemer - en ook de dorpsvereniging - pleit voor een parallelweg voor langzaam transportverkeer langs de A58. De Oude Rijksweg en de Veerstraat maken onderdeel uit van de doorgaande route van zwaar transportverkeer, zoals landbouwvoertuigen, en het 'langzame' grondtransport (tractoren met grondkarren). “Al dat langzame transportverkeer richting het Sloegebied of Beveland dreunt dwars door het dorp”, illustreert voorzitter Krina de Visser van dorpsvereniging Nieuw- en Sint Joosland. “Als er om 5.00 uur ‘s morgens een tractor langs rijdt, zit je rechtop in bed.” Ook de veiligheid van fietsers is volgens de dorpsvereniging in het geding. “We snappen niet dat er nog nooit iets extreem is misgegaan.“ De Visser denkt dat er door het matrixbord - die de snelheid van ieder passerend voertuig laat zien - wel wat mensen minder hard zullen gaan rijden, maar niet allemaal. “Je mag in het hele dorp dertig, maar er zijn er maar heel weinig die dat redden.“ Geluidswal Het probleem speelt al sinds begin jaren '90, aldus De Visser. “Toen hebben we een vergadering waarin de N57 en het langzame verkeer besproken werden gelijk aangegrepen om dat verkeer uit de kern te krijgen. Dat is niet gelukt en het probleem werd steeds groter, er kwamen steeds meer karren en tractoren. Het moeilijke eraan is dat we het probleem niet willen verleggen. Nu, met de werkzaamheden voor de N57, moet er wat gebeuren.” De dorpsvereniging zou graag een parallelweg zien tussen de A58 en de toekomstige geluidswal. Tussen de Hoge Stelle en de Langeweg zou die moeten aansluiten op de Oude Rijksweg. “Dan ligt 'ie voor iedereen uit de weg.“ Na al die jaren is de dorpsvereniging de moed nog niet verloren. “Je weet dat je bij de gemeente een lange adem moet hebben. In ieder geval wordt er nu weer over gepraat.” Realistisch Het CDA stelde haar vragen naar aanleiding van het project 'Dorp van de Toekomst' van de dorpsvereniging. Hierin staan punten die de dorpsgenoten graag verbeterd zouden willen zien. “In een presentatie in augustus kwam dit onderwerp als één van de speerpunten naar voren“, legt Jan Zwemer uit. “Door de aanleg van de N57 is Nieuw- en Sint Joosland éééén grote bouwput, een dorp in verdrukking.” In het kader van de leefbaarheid is het de bedoeling om van de Oude Rijksweg een straat te maken à la de Noordweg in Middelburg. “Met veel groene perkjes bijvoorbeeld. In dat beeld is geen ruimte voor grote denderkarren.“ Hij denkt dat het matrixbord alleen tijdelijk zal helpen, maar hij begrijpt dat het college van burgemeester en wethouders verdere maatregelen wil onderzoeken. “Het kost nogal wat geld, dus er moeten verstandige besluiten worden genomen.“ Zwemer vindt het plan voor een parallelweg realistisch. “Dit kunnen we nu inpassen in de plannen voor de N57, maar daarbij moeten dan wel de bewoners van de Hoge Stelle betrokken worden. Door de bouw van de N57 zit de besluitvorming in een stroomversnelling. Ik verwacht dat er over halfjaar structurele plannen zijn en die zien we met vertrouwen tegemoet.” |
Commentaar van het bestuur van de DorpsverenigingDe laatste tijd houdt de alternatieve route voor het langzame transportverkeer de gemoederen in ons dorp flink bezig. Zeker nu de gemeente van plan is op korte termijn een beslissing te nemen. De in de Bode genoemde parallelweg voor het zwaar verkeer achterlangs de Hoge Stelle en Walravenstraat lijkt de meest voor de hand liggende oplossing. Dit is ook door het team Verkeer van project Dorp van de Toekomst aan de gemeente gevraagd. Het bestuur van de Dorpsvereniging steunt deze oplossing, ervan uitgaande dat de weg zodanig wordt aangelegd dat de overlast voor de bewoners van de Hoge Stelle en Walravenstraat beperkt blijft. In een eerder overleg tussen Dorpsvereniging, Rijkswaterstaat en enkele omwonenden hadden laatstgenoemden al aangegeven dat zo'n weg dan achter de nog aan te leggen geluidswal langs de A58 moest komen. Want transportverkeer tussen de woningen en de geluidswal is eigenlijk van de gekke. Dit zou moeten lukken als de geluidswal minder breed wordt, of als geen wal maar een geluidsscherm wordt toegepast. Niet iedereen is er zeker van dat dit mogelijk is en vreest dat de geluidswal nog hoger wordt en dichter bij de woningen komt.
Om deze reden pleit Robbie Walraven voor een viaduct over de A58 voor uitsluitend het langzame vrachtverkeer ten oosten van het dorp.
De komende periode wil de gemeente met de betrokkenen ( Gemeente, Rijkswaterstaat, weggebruikers, omwonenden enz. ) overleggen welke van de 3 mogelijke oplossingen voor uitvoering in aanmerking komt. En als op 17 november de teams van Dorp van de toekomst hun ideeën aan de raadsleden presenteren, zal beslist over de alternatieve route voor langzaam transportverkeer worden gesproken. Dat het zware transportverkeer over de Oude Rijksweg op korte termijn geweerd moet worden, daar is iedereen wel van overtuigd. Pas dan kan de Oude Rijksweg en Veerstraat aantrekkelijker en veiliger worden gemaakt, het idee waar tijdens het Zomerfeest massaal op is gestemd. Het bestuur van de dorpsvereniging hoopt dat er snel een oplossing komt en wil beslist niet dat andere inwoners met forse overlast van het zware transportverkeer worden opgezadeld. Maar het zal niet eenvoudig zijn een oplossing te vinden, waar iedereen mee tevreden is.
We vertrouwen er echter op dat bij alle betrokkenen de bereidheid bestaat om aan een goede oplossing mee te werken.
“DE DORPSVERENIGING” |
Bord moet snelheid in Nieuwland temperenPZC: door Carla van de Merbel donderdag 16 oktober 2008 NIEUW- EN SINT JOOSLAND De gemeente Middelburg zet een snelheidssignaleringsbord in om de overlast van doorgaand verkeer in Nieuw- en Sint Joosland op de korte termijn te verminderen. Voor een structurelere oplossing gaat de gemeente in gesprek met bewoners en wegbeheerders. Veel inwoners van Nieuw- en Sint Joosland maken zich al lang zorgen over de overlast van zwaar vracht- en landbouwverkeer op de doorgaande weg (Veerstraat en Oude Rijksweg). Bewoners hebben last van lawaai en trillingen en vinden de route onveilig, met name voor fietsers. Liefst zien ze dat het zware verkeer uit de kern wordt geweerd. Voorlopig gaat de gemeente niet meer doen dan het plaatsen van een permanent snelheidssignaleringsbord dat chauffeurs moet wijzen op de nu al geldende maximumsnelheid van dertig kilometer per uur. Daarnaast overlegt de gemeente nog met bewoners en de wegbeheerders (provincie, waterschap en Rijkswaterstaat) over een oplossing voor de langere termijn. Mogelijkheden zijn een permanente omleidingsroute rondom de kom en het aanleggen van een parallelweg langs de A58, alleen voor zwaar verkeer. Lia Zwemer van de Dorpsvereniging ziet wel wat in het snelheidsbord, maar: "Voor de langere termijn zal het niet afdoende zijn."
Het signaleringsbord wordt naar verwachting eind november geplaatst. Het komt te staan op wisselende plaatsen langs de Oude Rijksweg of de Veerstraat.
|
Twee mannen aangehouden voor bedreigingPZC maandag 8 september 2008 NIEUW- EN SINT JOOSLAND - De politie heeft zaterdagmiddag rond half drie in Nieuw- en Sint Joosland twee mannen aangehouden wegens bedreiging met een nepwapen. Het gaat om een 37-jarige Middelburger en een 42-jarige man uit Dordrecht. Rond twee uur was bij de politie een melding binnengekomen van een vechtpartij bij de speeltuin in Nieuw- en Sint Joosland. Later volgde een melding dat daarbij een vuurwapen was gezien. Bij aankomst bleek iedereen vertrokken. Even later kon de politie toch de twee mannen aanhouden. Het vuurwapen waarmee gedreigd was, bleek een speelgoedpistool te zijn. Aanleiding voor de vechtpartij en de bedreiging was een ruzie tussen de kinderen van de verdachten en de slachtoffers. Eén van de slachtoffers, een man uit Utrecht, was zo geschrokken dat hij flauwviel. |
We willen alle werkzaamheden met zo min mogelijk overlast uitvoerenEerste bijeenkomst klankbordgroep met RWS Bode 20 aug 2008 Door Britta Janssen |
NIEUW- EN SINT JOOSLAND - Eric Mostert van Rijkswaterstaat (RWS) zat vorige week dinsdag met een aantal inwoners van Nieuw- en Sint Joosland om de tafel om de realisatie van de N57 te bespreken. De op- en aanmerkingen van de dorpelingen, verenigd in een klankbordgroep, neemt RWS mee in het verdere proces van het meerjarenplan.
Het gezelschap vergaderde dinsdagavond 12 augustus in de plaatselijke wijkpost De Springplank. Het was de eerste bijeenkomst en het idee is dat er de komende maanden meerdere gaan volgen. 'Jullie moeten de aannemer en mij scherp houden, zodat wij alles met zo min mogelijk overlast kunnen gaan doen', aldus Mostert. Eén van de klankbordgroepleden vroeg de omgevingsmanager of zij wel echt serieus genomen zullen worden. 'Daar kan ik een simpel antwoord op geven: ja. Anders zou ik hier niet zitten.'
Verkeersveiligheid
Informatiecentrum
Parallelweg In het najaar begint de aanleg van de parallelweg aan de zuidkant van de A58. Daarvoor wordt de trekdijk omgelegd en ook de watergang daar wordt meegenomen. Eind eerste kwartaal van 2009 moet deze fase afgerond zijn.
Voetpad De klankbordgroep was niet te spreken over de manier waarop de Veerstraat er na de werkzaamheden bij ligt. 'Er is geen voetpad meer.' Mostert beloofde hier achteraan te gaan. 'Het moet minimaal opgeleverd worden zoals het was, of beter.' Als slotboodschap benadrukte Krina de Visser dat er in het dorp grote behoefte is aan duidelijkheid over wanneer wat te gebeuren staat. Bij de volgende vergadering, op dinsdag 9 september, zal de aannemer ook aanwezig zijn. De klankbordgroep stelt opmerkingen en suggesties op prijs. Die kunnen gedaan worden via de telefoon: 602255 (Krina de Visser) en via de e-mail: klankbordN57@dvnieuwland.nl. |
Toekomstdorp op Nieuwlands Zomerfeest |
NIEUW- EN SINT JOOSLAND Nieuw- en Sint Joosland beleefde zaterdag een druk bezocht en geslaagd Zomerfeest met tal van activiteiten. Dit jaarlijks terugkerende evenement stond deze keer in het teken van het project 'Dorp van de toekomst'. Een project van de dorpsvereniging, waarbij zo'n dertig inwoners in vijf teams plannen hebben bedacht om de leefbaarheid van het dorp de komende jaren te verbeteren. In een speciale tent werden dertien ideeën door de teams gepresenteerd. Iedere inwoner van Nieuwland kreeg 10 biljetten (kluten) om te verdelen over de ideeën die hij het liefst gerealiseerd wil hebben. De jeugd stemde ook mee. Zij kregen 10 kluten van een afwijkende kleur. Vlak voor sluitingstijd van de stemming waren alle 4000 beschikbare kluten, waarvan 1000 voor de jeugd, al uitgedeeld. De presentaties werden niet alleen bezocht door ruim 400 inwoners, maar ook door enkele honderden inwoners uit de directe omgeving. Zij mochten uiteraard niet mee stemmen. Bij het tellen van de stemmen bleek, zoals verwacht, dat de Nieuwlandse jeugd vooral hun kluten had verdeeld over enkele specifiek op hen gerichte plannen. De 3 ideeën met de meeste stemmen waren:
|
Het verkeer is het grootste pijnpuntdoor Nadia Berkelder. PZC 18 augustus 2008 NIEUW- EN SINT JOOSLAND |
Dat de kinderwensen de meeste stemmen haalden van alle wensen die bewoners van Nieuw- en Sint Joosland hadden ingediend, was minder opmerkelijk dan het op het eerste gezicht leek.
De kinderen van het dorp hadden zaterdag al hun charmes in de strijd gegooid om stembriefjes aan hun volwassen dorpsgenoten te ontfutselen. En zo eindigde de fietscrossbaan met bijna zeshonderd stemmen op de eerste plaats in de wensenranglijst. |
foto Lex de Meester: jaarlijkse dorpsfeest Nieuwland staat in het teken van de toekomst. |
Zaterdag kon iedereen tijdens het zomerfeest stemmen over de plannen voor het dorp van de toekomst. Vierhonderd van de ruim dertienhonderd bewoners deden dat. En hoewel de kinderenstemmen de verkiezing wat vertekende, werd toch duidelijk wat de Nieuwlanders anders willen zien.
Het verkeer is het grootste pijnpunt in het dorp: met zwaar verkeer dat dwars door het dorp rijdt en de A58 die de twee stukken Nieuwland doorsnijdt. Twee problemen die opgelost kunnen worden door een extra viaduct onder de snelweg aan te leggen. Het gebrek aan voorzieningen wringt ook. Uit de enquête die leerlingen van de basisschool hebben gehouden bleek dat al, zaterdag scoorde het ook hoog. Nieuwlanders willen graag een winkel voor dagelijkse boodschappen. Ze willen die zelfs liever dan een extra nieuwbouwwijk of een woonzorgcomplex voor ouderen. Wijkwethouder Huub van Klinken benadrukte dat de gemeente Middelburg de wensenlijst zeer serieus neemt. Niet zo moeilijk, fluisterden de aanwezige raadsleden: de wensen zijn al met al erg bescheiden. Dat gaf ook Van Klinken toe. "De plannen hebben over het algemeen een hoog haalbaarheidsgehalte. En het is een haalbare termijn, het gaat over Nieuwland in 2017. We kunnen hier de komende jaren geld voor reserveren." Maar of er ook een viaduct onder de snelweg komt, zoals bewoners graag willen? "Dat is de wens die het moeilijkst is te realiseren. En die kost ook heel veel geld. Er zijn andere oplossingen om het zware verkeer uit het dorp te weren, maar die liggen ook moeilijk." |
Dorpje achter klaverbladPZC 14 augustus 2008 NIEUW- EN SINT JOOSLAND Binnenkort verdwijnt Nieuw- en Sint Joosland achter het klaverblad dat de A58 met de nieuwe N57 moet verbinden. Inmiddels wordt zichtbaar hoe de wegen straks gaan lopen. De A58 loopt straks bij Nieuwland over een nieuw viaduct. Het dorp zelf heeft straks geen rechtstreekse verbinding meer met de snelweg. |
foto Lex de Meester |
Jaarlijkse dorpsfeest Nieuwland staat in het teken van de toekomstPZC: door Nadia Berkelder. donderdag 14 augustus 2008 NIEUW- EN SINT JOOSLAND Natuurlijk, je kunt gewoon gaan vrachtwagentrekken zaterdag in Nieuw- en Sint Joosland. Maar het jaarlijkse dorpsfeest staat dit jaar vooral in het teken van de toekomst van het dorp. Een grote groep vrijwilligers is maanden bezig geweest met het maken van plannen om het dorp mooier en leefbaarder te maken. Ze presenteren hun ideeën zaterdag. Alle bewoners van het dorp zijn uitgenodigd om hun mening te geven. Dat er plannen worden gemaakt is geen toeval: Nieuwland is de laatste jaren steeds meer in de verdrukking komen te liggen. Het Sloegebied is opgerukt, er zijn windmolens geplaatst langs de Bernhardweg en de nieuwe N57 schurkt straks nog dichter tegen het dorp aan. Al die ontwikkelingen bij elkaar waren voor de gemeenteraad aanleiding om te vragen om een toekomstplan. De plannen zijn nog niet helemaal kant-en-klaar. Zo wordt bewoners nog tijdens het dorpsfeest gevraagd of ze vinden dat er behoefte is aan nieuwbouw in Nieuwland. Als die behoeft er is, moet vervolgens worden onderzocht wat voor soort huizen er gebouwd kunnen worden. Aan de voorzieningen in het dorp kan nog veel worden gedaan, concluderen de vrijwilligers. Uit een enquête die gehouden is onder dorpsbewoners blijkt dat er grote behoefte is aan een winkel voor dagelijkse boodschappen. Het dorpshuis kan gezelliger en voor de (oudere) jeugd is er te weinig te doen. De basisschool moet behouden blijven. De verkeerssituatie in het dorp kan verbeterd worden door zwaar verkeer te weren op de Oude Rijksweg, zodat die een echte dorpsstraat kan worden. Ook de verbinding tussen het dorp en het gebied rond het haventje aan de andere kant van de A58 kan beter. Het dorpsfeest begint al op vrijdagavond met een dikke bandenrace voor kinderen. Zaterdag is er van alles te doen, van een kraampjesmarkt tot een wedstrijd vrachtwagentrekken. De uitslag van de stemming over het dorpsplan is rond half vier bekend. |
Op de bank bij...Ben van de WaartDe Faam 12 aug 2008 |
NIEUW- EN SINT JOOSLAND -De laatste zaterdag van de schoolvakantie voor het basisonderwijs wordt in Nieuw- en Sint Joosland traditiegetrouw met een groots dorpsfeest gevierd. De achtste editie van het Zomerfeest, zoals het officieel heet, is op 15 en 16 augustus. Ben van de Waart vertelt vanaf zijn tuinbank wat er allemaal gaat gebeuren. Bij de voorzitter van de Stichting Zomerfeesten zit kleinzoon B-jay (10 maanden) op schoot. Hij is wat verlegen, maar al gauw begint hij lekker mee te keuvelen. We gaan toch maar even rustig in de prachtige tuin zitten. De temperatuur loopt aardig op zo rond het middaguur. Ben hoopt dat de weergoden net zo gunstig gestemd zijn als het Zomerfeest van start gaat. |
Hij vertelt: "Het thema dit jaar is Dorp van de Toekomst. Samen met de gemeente Middelburg, die het project onder andere initieert, worden er verschillende plannen gepresenteerd. Het doel is een plan te maken dat toont hoe het dorp er over tien jaar moet uitzien. "Ook het muzikale programma is bijzonder", zegt Ben. "We hebben de internationaal erkende muziekvereniging ONDA, en er zijn optredens van Djembe Mzungu, De Koenkelpot, Vals Alarm en het mannenkoor Semper Fidelis." Allemaal dragen ze hun steentje bij om van Nieuwland het gezelligste dorp op Walcheren te maken, in ieder geval tijdens het Zomerfeest. Op vrijdag begint de Dikke Bandenrace. Oud-tourwielrenner en medeorganisator Jos van der Vleuten weet als geen ander hoe zo’n race eruit moet zien. Dus alles is aanwezig: van bidons tot omroepers. Kinderen van 5 tot en met 14 jaar mogen meefietsen, ook de dames boven de 15 zijn welkom. Er wordt gestart om 18.00 uur aan de Quarleshavenstraat. Op zaterdagochtend start het ringrijden. De burgemeester van Middelburg opent het Zomerfeest om 10.00 uur terwijl kinderen ballonnen mogen oplaten. Er zijn 40 kraampjes. De hele dag wordt er overal muziek gemaakt. Er treden goochelaars op, dweilorkesten, er staat een draaimolen en springkussens. Ook is het filmverslag Zeeland helpt Gambia te zien. “En als klapstuk van de dag hebben we het Nieuwlands Vrachtwagentrekkampioenschap en Wie wordt de sterkste vrouw en man van Nieuwland", vertelt Ben met pretlichtjes in zijn ogen. |
Luctor et FermentoDe Faam 12 aug 2008 |
NIEUW- EN SINT JOOSLAND De zomer is in volle gang en dat wordt dit jaar in Nieuw- en Sint Joosland uitgebreid gevierd tijdens het zomerfeest op 15 en 16 augustus. Op de kraampjesmarkt is het Zeeuwse Amateur Wijnmakersgilde Luctor et Fermento uit Kapelle ook aanwezig. Elk jaar trekt de groep enthousiaste amateur wijnmakers uit Walcheren en Beveland door de provincie om over hun passie te vertellen. Ze demonstreren hoe van appels most wordt gemaakt en vertellen hoe het wijnproces zich daarna ontwikkelt. Bezoekers worden getrakteerd op een heerlijke zelfgemaakte wijn of appelsap en krijgen informatie over alles wat met wijn maken te maken. Daarnaast organiseert het Gilde jaarlijks een beginnerscursus voor belangstellenden om de kneepjes van het wijnmaken onder de knie te krijgen. Wim Siebers, inwoner van het dorp en Gildelid: "Bij onze bridgeclub proef ik regelmatig goede wijnen van het oudste lid en raakte daardoor geïnteresseerd. Vorig jaar volgde ik de beginnerscursus en sindsdien heb ik zo'n honderd liter wijn gemaakt van appels, rozenbottels en druiven.". |
Rechter moet oordeel vellen over havendijkPZC: donderdag 24 juli 2008 MIDDELBURG- De afsluiting van de Westelijke Oude Havendijk tussen Nieuw- en Sint Joosland en Middelburg mondt uit in een rechtszaak. Bij de bestuursrechter in Middelburg is beroep aangetekend tegen het voornemen van de gemeente om de dijk af te sluiten. Daardoor vervalt ook een belangrijke fietsroute tussen Nieuwland en Middelburg. Wie het beroep heeft aangetekend kon de rechtbank gisteren niet vertellen. Ook een datum voor de rechtszaak is nog niet bekend. Eerder hadden al diverse organisaties en particulieren bij de gemeente bezwaar gemaakt tegen het afsluiten van de Westelijke Oude Havendijk. Die bezwaren werden afgewezen door de gemeente. De bezwaarmakers zouden - op de Fietsersbond na - geen belanghebbende zijn. Bovendien worden andere fietsroutes aangelegd. |
N57 Ramp voor Sint JooslandDe Faam 21 juli 2008NIEUW- EN SINT JOOSLAND- 'De nieuwe N57 is een goede oplossing voor het verkeersprobleem in Middelburg. Voor Nieuw- en Sint Joosland wordt het eerder een ramp', reageert Hans van Hal uit het dorp. Hij is één van de mensen achter het de Klankbordgroep die dinsdag 12 augustus voor het eerst bij elkaar komt.
Hans: 'Vlak bij ons dorp komen enorme lussen en afritten. Er gaan meer dingen veranderen.
Zo kunnen wij niet snel meer naar Middelburg.' Via de Nieuwlandseweg is het eenvoudig om met de auto of
fiets naar het Middelburgse Stadskantoor te rijden. En verder naar het station of centrum. Als het N57 project medio
2010 gereed is kan de huidige weg niet meer worden gebruikt. Het verkeer gaat dan over de parallelweg langs de A58 die wordt aangelegd.
'Vooral mensen aan de rand van Nieuwland hebben hier hinder van. Ik weet niet of de inwoners van het dorp last van de nieuwe N57 krijgen
als die in gebruik is. Dat hangt af van de verkeersstroom. Er komt een geluidswal aan de zuidkant bij A58. En geluidschermen bij de N57.
Dat is misschien een pluspunt. Natuurlijk verwacht ik gedurende werkzaamheden overlast. Er komen omleidingen en vooral omwonenden van de Nieuwlandseweg,
Zaagmolenweg en noordkant van het dorp gaan last krijgen', verklaart Hans. Om overlast te beperken start de Klankbordgroep.
'Daarvoor hebben zich inmiddels zeven mensen uit het dorp aangemeld. Wij gaan eerst goed afspreken wat onze rol is.
Nu bellen mensen individueel met klachten naar Rijkswaterstaat of de aannemer. Wanneer het ongecontroleerd gebeurt is dat niet goed.
Wij gaan optreden als intermediair. Een schakel tussen de bewoners en Rijkswaterstaat', aldus Hans. |
Nieuwland kijkt in de toekomstPZC: door Carla van de Merbel. donderdag 17 juli 2008 NIEUW- EN SINT JOOSLAND- Er is de afgelopen maanden hard nagedacht over de toekomst van Nieuw- en Sint Joosland. Ruim dertig dorpelingen bogen zich in vijf teams over verschillende thema's en bedachten plannen om de leefbaarheid van het dorp in de komende tien jaar te verbeteren. Zaterdag 16 augustus worden zo'n vijftien van de ideeën die Dorp van de toekomst heeft opgeleverd, gepresenteerd tijdens het zomerfeest. De meeste inwoners van Nieuw- en Sint Joosland zijn blij met hun dorp. Maar het kan op veel punten beter, bleek de afgelopen maanden. In vijf groepjes werd nagedacht over voorzieningen, activiteiten, wonen, verkeer en natuur. Hans van Hal van de Dorpsvereniging zat in het team wonen. Daar kwam onder meer naar voren dat het dorp aantrekkelijker moet worden voor jonge mensen, zodat de weinige voorzieningen die er nog zijn, ook zullen blijven. Dat geldt voor de middenstand, maar ook voor de school. Van Hal: 'Nu gaat het nog, maar we zijn benauwd dat de school over tien jaar misschien geen bestaansrecht meer heeft, omdat er te weinig kinderen zijn. En als de school verdwijnt, is het einde nabij. Dan sterft het dorp uit.' Het team wonen wil peilen of er behoefte is aan meer huizen voor jonge mensen. Ook wil het groepje van de dorpelingen weten of er aandacht moet komen voor verwaarloosde huizen en tuinen. Van Hal: 'Op zich valt het nog wel mee in Nieuwland, maar een sterk verwaarloosde tuin kan storend zijn voor de buren. Het ligt vaak moeilijk om dit aan te kaarten. Hoe moet je dat doen? Wij willen weten of veel inwoners zich hieraan storen." Het zijn slechts enkele wensen voor de toekomst van Nieuw- en Sint Joosland. Er zijn ook ideeën over onder meer het aantrekkelijker maken van het dorpshuis, de aanleg van wandelpaden, herinrichting van de Oude Rijksweg en het weren van landbouwverkeer, het opknappen van de speeltuin, het oprichten van een fitnessgroep en een nieuw onderkomen voor Gamehouse, een groepje jongeren dat bij elkaar komt om computerspelletjes te doen. Van Hal is tot dusver tevreden over het project Dorp van de toekomst. 'We hebben geprobeerd zo open mogelijk te kijken en niet meteen te zeggen 'dat is toch niet uitvoerbaar'. Ik was zeer aangenaam verrast over het enthousiasme van de deelnemers. Veel mensen hebben elkaar leren kennen. Het is een goede zaak voor het dorp. Ik hoop dat ze straks niet met een kater blijven zitten als er weinig gerealiseerd kan worden.' De ideeën die zijn voortgekomen uit Dorp van de toekomst worden 16 augustus tijdens het zomerfeest gepresenteerd in een speciale tent naast de kerk. Om 10.00 uur is de officiële opening door de burgemeester. De hele dag kunnen Nieuwlanders in de tent kennisnemen van de plannen. Ze kunnen ook hun stem uitbrengen op ideeën die ze goed vinden. De ideeën die veel stemmen krijgen, worden daarna bekeken op uitvoering. Van Hal: 'Niet alle ideeën kunnen meteen worden uitgevoerd. Voor sommige is geld nodig. En de medewerking van de gemeente. De gemeente heeft beloofd wat extra's te willen doen voor Nieuwland als compensatie voor alle overlast. We vertrouwen erop dat ze zich hieraan houden.' Het eerste succes van Dorp van de toekomst is er trouwens al: de website www.dvnieuwland.nl . |
Brutale roof bij theater NieuwlandPZC: maandag 14 juli 2008 NIEUW- EN SINT JOOSLAND - Toppunt van brutaliteit: midden in de nacht je auto met aanhanger een doodlopend maar druk bebouwd straatje in rijden, tevergeefs twee bronzen beelden proberen te stelen en een paar uur later vrolijk terugkomen met een betonschaar.
Het gebeurde zaterdag bij theater De Wegwijzer aan de Molenweg in Nieuw en Sint Joosland. Alleen wat afgezaagde kabels herinneren nog aan de twee bronzen everzwijnen, die daar stonden. De beelden, vermoedelijk afkomstig uit de Antwerpse Zoo, waren bij elkaar tienduizend euro waard. |
Nieuwlanders moeten voortaan omrijdenPZC: door Maurits Sep. vrijdag 11 juli 2008 NIEUW- EN SINT JOOSLAND - De dorpsvereniging Nieuw- en Sint Joosland zoekt leden voor een klankbordgroep die de contacten onderhoudt tussen de inwoners enerzijds en Rijkswaterstaat en de aannemer anderzijds. Tot nu hebben zich vijf leden aangemeld. Om te zorgen voor een brede maar werkbare groep wordt gestreefd naar tien leden. Geïnteresseerde dorpelingen kunnen zich aanmelden bij Krina de Visser en Hans van Hal. Nee, het wordt geen nieuwe toerit naar de snelweg. Het witte zandbed dat vanaf de Schroeweg bij Middelburg afdaalt tot in de akkers naast de A58 wordt een parallelweg langs de snelweg naar Nieuw- en Sint Joosland. Over die weg moeten de dorpsbewoners naar Middelburg omrijden als straks de nieuwe N57 klaar is. Die maakt een einde aan hun directe verbinding over de Nieuwlandseweg. Het zandbed moet goed inklinken, zodat er nog een nieuwe laag overheen kan. Die moet ook weer inzakken tot een stevig fundament. Pas dan kan er geasfalteerd worden. Over een half jaar is het zover, verwacht Eric Mostert die zich bij Rijkswaterstaat bezighoudt met de N57. "Ergens in het eerste kwartaal van 2009." Aan het andere einde van die parallelweg wordt vlakbij Nieuw- en Sint Joosland ook hard gewerkt. Daar komt de nieuwe aansluiting van de N57 op de A58. Aan de plaats waar graafmachines bezig zijn is te zien dat er een grote bocht wordt gemaakt, die tot vlakbij de Nieuwlandse molen en dus tot dicht bij het dorp komt. De parallelweg vanuit het dorp naar de Schroeweg bij Middelburg leidt buitenom dat nieuwe verkeersknooppunt. "Op dit moment zijn we bezig allerlei kabels en leidingen op te graven en te verleggen", vertelt Mostert. "Die moeten we buiten het nieuwe tracé om leggen. Wat daar allemaal in de grond ligt? Alles wat denkbaar is. Maar dat werk is nu voor een groot deel klaar." Zodra de parallelweg van Nieuwland naar Middelburg klaar is, wordt de oude aansluiting van het dorp op de A58 afgesloten. "We gaan dan een tijdelijke rijbaan voor de snelweg maken. Dat is nodig om de nieuwe viaducten aan te leggen om de N57 aan te laten sluiten op de snelweg", verduidelijkt Mostert. Nu het werk aan de N57 steeds dichterbij Nieuw- en Sint Joosland komt, neemt de kans op overlast voor de inwoners toe. Daarom wordt een klankbordgroep geformeerd. De dorpsvereniging zoekt nog leden, zegt Hans van Hal. "We willen een intermediair zijn tussen het dorp en Rijkswaterstaat. Want er gaat nogal wat gebeuren. Er komen omleidingen en de bereikbaarheid wordt minder, vooral aan de rand van het dorp. Wij kunnen informatie doorgeven aan de mensen en Rijkswaterstaat vertellen wat er leeft." Het initiatief van de klankbordgroep kwam van Mostert. Hij is dan ook blij dat daar nu serieus werk van wordt gemaakt. "Het is voor ons belangrijk om een goede afstemming te hebben met de inwoners, hoe mensen in Nieuwland de ontwikkelingen zien. Wat er moet gebeuren is natuurlijk wel duidelijk, dat ligt allang vast. Maar de vraag is hoe dat het beste kan om de overlast te beperken. Op 12 augustus komen we voor het eerst bij elkaar om daarover te praten." |
Middelburg betaalt voor zorg Nieuwlanddoor Nadia Berkelder.PZC woensdag 21 mei 2008 MIDDELBURG - De gemeente Middelburg stelt geld beschikbaar om de bouw van een zorgcomplex in Nieuw- en Sint Joosland mogelijk te maken. Ook zorgorganisatie Zorgstroom steekt extra eigen geld in het complex. In totaal gaat het om twee ton. Daardoor wordt het financieel haalbaar om het complex te exploiteren. Dat maakten Zorgstroomdirecteur Léon Phernambucq en wethouder Albert de Vries (PvdA) gisteren bekend. Zorgstroom dreigde eerder af te haken omdat het zorgcomplex onbetaalbaar leek te worden. Dat komt door de manier waarop instellingen de zorg vergoed krijgen. Ze krijgen per bewoner betaald: als die veel zorg nodig heeft, is dat meer, als die weinig zorg nodig heeft, minder. Wanneer er in een instelling veel mensen zitten die weinig zorg nodig hebben, houdt die instelling minder geld over. Vaak moet er dan zelfs geld bij. Binnenkort verandert het systeem weer: dan mag het budget weer worden verdeeld over de patiënten. Maar dat is voor Zorgstroom geen oplossing. Zorgstroom heeft relatief weinig klanten die verpleeghuiszorg krijgen, dus valt er ook minder te verdelen. Dat de gemeente nu bijspringt, helpt, zei Phernambucq. Maar het blijft heel erg duur om aan kleinere groepen mensen zorg te verlenen. 'We zullen nooit in staat zijn om zulke kleinschalige zorg budgetneutraal te realiseren.' In Nieuwland komen twaalf plaatsen voor mensen die verpleeghuiszorg nodig hebben. De bouw van het zorgcentrum in Nieuwland, aan de Quarleshavenstraat, kan binnenkort alsnog beginnen. 'Dat was ook het vervelende', zei De Vries. 'Het plan was kant en klaar.' Zorgstroom had vorig jaar financieel gezien een slecht jaar. Dat lag vooral aan de lagere vergoeding voor thuiszorg en huishoudelijke hulp. Sinds vorig jaar moeten gemeenten die vergoeding aan zorginstellingen verstrekken. 'We hebben daar 1,1 miljoen op ingeleverd', aldus Phernambucq. Volgens De Vries erkennen de Zeeuwse gemeenten inmiddels dat de prijs die zij betaalden voor thuiszorg te laag was. De Zeeuwse gemeenten gaan in gesprek met de zorgverleners over nieuwe contracten voor thuiszorg en huishoudelijke hulp. De vergoeding zal volgend jaar royaler zijn, zei De Vries. |
Toch zorg in Nieuwlanddoor Emile Calon. PZC zaterdag 17 mei 2008 |
MIDDELBURG - De zorgvernieuwing in Middelburg gaat door, ook in de kleinere kernen van de gemeente.
Zorgaanbieder Zorgstroom en de gemeente Middelburg zijn na intensief overleg met onder andere staatssecretaris Jet Bussemaker (Ministerie Volksgezondheid, Welzijn en Sport) en enkele topambtenaren van haar ministerie toch weer tot elkaar gekomen, zo bevestigen wethouder Albert de Vries en directeur Leon Phernambucq. Onafhankelijk van elkaar geven ze aan dat dat ook betekent dat de bouw van een nieuw zorgcomplex in Nieuw- en Sint Joosland door kan gaan.
|
Baas is ringrijders in Nieuwland de baasdoor Marlies Lampert. PZC woensdag 14 mei 2008 |
Wim Geldof (m) en Simon Lous (r) deden voor de vijftigste keer mee aan de Pinksterringrijderij in Oostkapelle. Jan Geldof (links) werd vorig jaar al voor dat heugelijke feit geëerd. foto Ruben Oreel |
NIEUW- EN ST. JOOSLAND - In Nieuwland werd voor de 184e maal de traditionele ringrijderij gehouden op derde pinksterdag.
Het werd dé dag voor Johan Baas die compleet terug in vorm is. Baas won het dagklassement met 26 uit 30 ringen en pakte na spannende kampen ook de eerste beker én de pollepel. Ramona Pleyte zegevierde eveneens met een aantal prijzen. Zij won de tweede beker, de damesbeker en de Dr. Janssenbeker. De seniorenbeker was dit jaar voor Aart Meyer. In Souburg werd de ringrijwedstrijd voor het laatst verreden op het Oranjeplein. Deze historische dag werd een ouderwetse strijd tussen de neven Cor en Sjaak Janse. Beide mannen staken alle dertig ringen, waardoor de prijzen op de kleine ringen uitgekampt moest worden. Waar Sjaak nogal eens het onderspit delft, is hij dit seizoen goed gestart. Op de 10 mm pakte hij het dagkampioenschap en hij won de eerste beker in een kamp met Cor Janse en Sjaco de Visser. Alleen de eer van de pollepel moest hij aan neef Cor gunnen. Bij de dames zegevierde Jolanda Pladdet door de damesbeker te winnen. In Koudekerke was Simon de Pagter vanaf de 15e beurt de enige die nog geen ring had gemist. Een prestatie die hij wist vol te houden tot het eind van de dag waardoor hij met dertig ringen dagkampioen werd. In de bekerstrijd liet hij echter verstek gaan. Daar won Piet Jan Reijnierse de eerste beker door de 14 mm-ring mee te nemen. Ook Oostkapelle kende maar één rijder die alle dertig ringen stak, namelijk Michiel Joziasse. Het was geen verrassing dat hij met het dagkampioenschap naar huis ging én met de eerste beker. Joyce Jobse ging naar huis met de damesbeker. De agenda vermeldt voor zaterdag 17 mei ringrijden vanaf 08.00 uur in Kapelle in de Van der Biltlaan en in Ritthem in de Dorpsstraat. In Middelburg begint het die dag om 10.00 uur bij Zorgcentrum Roggeveen, Koudekerkseweg 147. |
Dijk Nieuwland toch dicht |
PZC: door Nadia Berkelder. woensdag 30 april 2008. Laatst bijgewerkt op: donderdag 22 mei 2008 De Westelijke Oude Havendijk tussen Nieuw- en Sint Joosland en Middelburg gaat dicht. Bezwaren tegen sluiting van fietspad en aantasting dijk van tafel geveegd NIEUW- EN SINT JOOSLAND - De Westelijke Oude Havendijk tussen Nieuw- en Sint Joosland en Middelburg gaat toch dicht als het aan het Middelburgse college van B en W ligt. De bezwaren van een aantal organisaties en particulieren tegen afsluiting van het fietspad op de dijk zijn afgewezen. De dijk wordt afgesloten omdat er een golfbaan komt. Het pad, dat eerst alleen een wandelpad was, maar dat de laatste jaren ook in gebruik is als fietspad, zou volgens de gemeente niet te combineren zijn met de golfbaan. Een ander deel van de dijk wordt opgeslokt door de nieuwe N57. Voor wandelaars komt er een nieuwe route, pal naast de nieuwe rijksweg. Fietsers worden door de wijk Mortiere gestuurd. Zes organisaties hadden bezwaar gemaakt tegen het afsluiten van het pad: de dorpsvereniging Nieuw- en Sint Joosland, de fietsersbond, de Bond Heemschut, de Heemkundige Kring Walcheren, de stichting Voetpaden Walcheren en de stichting Vrienden van Middelburg. Het gemeentebestuur vindt dat alleen het bezwaar van de fietsersbond behandeld kan worden: de andere organisaties zouden geen rechtstreeks belang hebben bij het openhouden van het pad. Maar ook het bezwaar van de fietsersbond is afgewezen: de gemeente vindt dat het verlies van het pad over de dijk wordt goedgemaakt door de aanleg van nieuwe fietsroutes. Ook de bezwaren van zes particulieren zijn afgewezen omdat ze geen belanghebbenden zouden zijn. Ze wonen niet in de buurt en ze hebben niet direct nadeel van de afsluiting van het pad, vindt de gemeente. Daarbij baseert de gemeente zich op uitspraken van onder meer de Raad van State in vergelijkbare zaken. De gemeente reageert alleen op verkeerstechnische argumenten. Bezwaren tegen aantasting van de natuur of van het cultuurhistorisch landschap - de dijk was vroeger de oever van het toegangskanaal van de haven van Middelburg - worden niet behandeld. Toch zijn dat voor de organisaties en de particulieren die hebben gereageerd belangrijke punten. Dat de gemeente daar niet op in gaat, ligt aan de procedure die nu wordt gevoerd: die gaat alleen over het afsluiten van de weg. Bezwaren over werkzaamheden die later plaatsvinden, zoals de aanleg van de golfbaan, behandelt de gemeente niet. |