Zienswijze 4: De aankoop en de noodzaak van bedrijventerrein Trekdijk is al vanaf het begin discutabel
Samenvatting Wij zijn van mening dat er niet alleen bij ons, maar ook bij buurgemeente Vlissingen, onvoldoende draagvlak is voor het beoogde bedrijventerrein. Het zou opnieuw jarenlange onmin met Vlissingen en de inwoners van Nieuwland betekenen. Alleen Arnestein biedt voorlopig al meer dan voldoende mogelijkheden. Het college onthoudt de raad de haar kennelijk onwelgevallige conclusies uit het laatste STEC-rapport en maakt hiervan ook geen melding in het ontwerpbestemmingsplan. Als er binnen Walcheren inderdaad onvoldoende ruimte ontstaat voor grootschalige logistieke bedrijven, zijn er in de regio geschiktere locaties en kan in overleg met ons worden gezocht naar hoogwaardige invulling van de Trekdijk. Ondanks onze negatieve ervaringen zijn de Nieuwlanders daar nog steeds toe bereid. Onderbouwing zienswijze 4 De dure aankoop, voor een veelvoud van de marktwaarde, was in strijd met het provinciaal beleid, zoals dat ruim 1 jaar voor aankoop van de Trekdijk-gronden al was vastgesteld door GS in "Vensters op Zeeland". Bovendien bleek dat behalve de inwoners van Nieuw- en Sint Joosland, ook Vlissingen onaangenaam was verrast dat Middelburg aan de zuidkant van de A58 een bedrijventerrein voor traditionele bedrijvigheid wilde ontwikkelen. Het is ons gebleken, dat de gemeenteraad van Vlissingen nog steeds grote bezwaren heeft tegen de ontwikkeling van de Trekdijk tot bedrijventerrein, zelfs al gaat het inmiddels om logistieke terrein-extensieve bedrijvigheid, die Vlissingen niet op haar bedrijventerrein Souburg wenst. Wij delen de mening van de raad van Vlissingen dat het nabijgelegen Sloegebied meer dan voldoende ruimte biedt en juist veel geschikter is voor grote logistieke bedrijven, waarvan zij, net als ons, problemen ziet in een verkeersveilige ontsluiting van de Trekdijk. De zelfs openlijk door de coalitie betwijfelde objectiviteit van de Ecorys markttoets Trekdijk is al weer 4,5 jaar oud en de daarin genoemde actuele behoefte is dus sowieso achterhaald door de officiële STEC-prognose van januari 2020 en de update van december 2020. Volgens dit laatste STEC-rapport zal, als gevolg van de coronacrisis, de behoefte naar bedrijventerrein enkele jaren vertraging oplopen. Daarnaast wordt in de sector "metaal en technologische industrie" een grote krimp verwacht. Met name op Arnestein zijn veel bedrijven uit deze sector te vinden. Er is dus meer leegstand op Arnestein te verwachten. We vinden het zeer kwalijk dat het college heeft verzuimd om melding te maken van het bestaan en de conclusies uit dit rapport, niet aan de raad en ook niet in het ontwerpbestemmingsplan. Bovendien is op Arnestein al jarenlang 8,6 hectaren grond onbenut als bedrijfsgrond. Dat het college niet eerst serieuze pogingen onderneemt om deze grond eerst te benutten is in strijd met de Ladder van duurzame verstedelijking. Meer hierover bij punt 6. Door het college is regelmatig gesuggereerd dat enkele logistieke bedrijven op Arnestein bereid zouden zijn naar de Trekdijk te verhuizen. Als bedrijven bij verhuizing naar de Trekdijk grond op Arnestein achterlaten, neemt de onbenutte bedrijfsgrond op Arnestein verder toe met alle risico's van verdere verloedering. Bovendien dreigt ons dorp dan naast alle bijkomende extra hinder te worden ingesloten tussen een onnodig, bepaald niet hoogwaardig, logistiek bedrijventerrein en een verloederend Arnestein, waar nu al regelmatig activiteiten plaatsvinden, die het daglicht niet kunnen verdragen. Enkele links naar relevante informatie: De beantwoording van de kritische vragen van de LPM over de onbenutte ruimte op Arnestein. Toelichting en detailinformatie over de onbenutte ruimte op Arnestein. Het in opdracht van de provincie door de STEC-groep uitgebrachte Impact coronacrisis met de gevolgen voor de prognose. Hoe het college probeert het beleid van selectieve gronduitgifte ( van 25 arbeidsplaatsen per hectare ) los te laten. De onbenutte ruimte op Arnestein waarvan het college weigert zich in te zetten om 8,8 hectaren bedrijfsgrond te benutten. De inspraakreactie van de Zeeuwse Milieufederatie op het voorontwerpbestemmingsplan Trekdijk, waarin ze de noodzaak van een nieuw bedrijventerrein betwijfelt. Juist het Sloegebied vind de ZMf veel geschikter voor logistieke bedrijven. Meer informatie op onze website over de Trekdijk: www.trekdijk.nl. Versie 3 augustus 2021 |