Zienswijze 1:
Met dit ontwerpbestemmingsplan wordt de leefbaarheid van Nieuw- en Sint Joosland verder afgebroken
Samenvatting Met dit ontwerpbestemmingsplan wordt niet alleen onze polder aan de Trekdijk geheel onnodig opgeofferd. Ook wordt onze leefbaarheid nog meer aangetast, dan door de traditionele bedrijvigheid, waarvoor de Trekdijk ooit is aangekocht. Het koste wat kost voorkomen dat de duur aangekochte Trekdijk moet worden afgewaardeerd, zijn belangrijker dan het woon- en leefgenot en de veiligheid van de inwoners van Nieuw- en Sint Joosland. Naar onze mening heeft het college bij herhaling de raad inclusief de coalitiepartijen voor het blok gezet. Door kortzichtige economische belangen moeten de inwoners van Nieuw- en Sint Joosland opdraaien voor een dure miskoop in het verleden. In deze, ditmaal aan de raad gerichte, zienswijze vragen we de raad of ze, mede gezien alle andere door ons tegen dit plan ingediende bezwaren, willens en wetens hebben ingestemd met het voorliggende ontwerpbestemmingsplan. Onderbouwing zienswijze 1 De leefbaarheid van het dorp wordt al sinds jaren steeds meer afgebroken. De bewoners van ons dorp hebben juist gekozen voor de rust en ruimte, die een landelijke omgeving biedt. Het dorp wordt echter steeds meer dichtgeplakt tussen hinder gevende infrastructuur, bedrijventerreinen en industrie. Bovendien wordt de Weizichtweg, als belangrijkste toegangsweg naar het dorp, nog gevaarlijker. Meer hierover bij zienswijze 4. Nadat eind 2016 het overleg met de buurgemeenten over een nieuw bedrijventerreinprogramma juist door onmin over de Trekdijk mislukte, besloot het college tot een volgende stap, zonder overigens daarover vooraf de raad te raadplegen. Via een haastig opgestelde en incorrecte markttoets Trekdijk werd getracht maximaal tegemoet te komen aan de bezwaren van Vlissingen. In een voorstel van het college van Vlissingen aan de raad, werd duidelijk tot welke tegemoetkomingen ons college naar Vlissingen bereid was: "In de planperiode mag de gemeente Middelburg Trekdijk uitsluitend ontwikkelen onder de volgende condities: de netto-omvang is maximaal 5 ha traditioneel bedrijventerrein (met mogelijkheden voor buitenopslag, etc.), de kavelgrootte is minimaal 2 ha, het terrein is uitsluitend toegankelijk voor bedrijven met een logistiek profiel en Trekdijk wordt geen zichtlocatie. In de meeste gevallen (maar dat is geen harde eis) zal het gaan om bedrijven met een relatief hoge milieucategorie en met relatief weinig werkgelegenheid. Genoemde aspecten zullen in het nog op te stellen bestemmingsplan worden vastgelegd en in de inrichting van het terrein tot uitdrukking komen" Nadat de raad van Vlissingen besefte dat Middelburg veel meer dan 5 hectaren Trekdijk wilde ontwikkelen en het bovendien onduidelijk was, waar de geïnteresseerde bedrijven voor de Trekdijk grond achter zouden laten, wees de raad van Vlissingen het ontwikkelen van 5 hectaren Trekdijk massaal af. Vervolgens bleek echter dat GS ondanks het beloofde voorbehoud het bedrijventerreinprogramma al had vastgesteld. Dit is uiteraard niet bevorderlijk voor de bereidheid van Vlissingen om in te stemmen met de verdere ontwikkeling van de Trekdijk. Deze ommezwaai van ons college betekent echter aanmerkelijk kwalijker gevolgen voor de leefbaarheid van ons dorp. Het ging nu om heel andere bedrijven, dan waarvoor de Trekdijk destijds is aangekocht. We hebben er dan ook geen enkel vertrouwen in dat om puur financiële gronden dit college zelfs alsnog een hogere milieucategorie dan 3.2 toestaat. Dit college gaat maar door extra kosten te maken om hoopt, ondanks de vele risico's, daarmee de financiële schade te beperken. De weg terug wordt steeds lastiger. Dat hebben wij de financieel wethouder 5 jaar terug op de dorpstafelbijeenkomst van Nieuw- en Sint Joosland al voor gewaarschuwd. Tegen de tijd dat ook de raad dit beseft, is onze polder langs de Trekdijk al voorzien van opslagloodsen en geheel onnodig geasfalteerd voor het stallen van vrachtauto's en containers. Als je begint met containers eindig je met een tweederangs bedrijventerrein Dit was de waarschuwing van de ondernemer, die tijdens het participatieproces voorstelde om als projectontwikkelaar de Trekdijk van de gemeente over te nemen: "Wanneer je begint met containers, eindig je met sloperijen en is de Trekdijk gedoemd tot een tweederangs bedrijventerrein met dito grondprijzen". Dit gebied heeft veel meer potentie en verdient een betere invulling. Nieuwe stadsentree Ramsburg vanaf N57 werd juist opgeknapt; Nieuwe entree van Nieuw- en Sint Joosland wordt onaantrekkelijker en onveiliger Waarom heeft de gemeente fors bijgedragen aan de kosten om traditionele bedrijven langs de nieuwe stadsentree vanaf de N57 bij Ramsburg naar Arnestein te verplaatsen, maar wordt onze nieuwe en tevens belangrijkste toegangsweg naar het dorp ontsierd en nog onveiliger. Waarom wordt er met twee maten gemeten, terwijl we nu al met zoveel hinder hebben te maken? Wij vinden het schandalig en de monumentale provinciehoofdstad, waar ook Nieuw- en Sint Joosland deel van uitmaakt, onwaardig te worden opgezadeld met de negatieve gevolgen van een miskoop in het verleden. We vragen ons af of, gezien de manier waarop het college uiteindelijk tot dit conceptbestemmingsplan heeft besloten, bewust door een raadsmeerderheid wordt gesteund. Wat vindt Van der Valk Hotel hiervan? Heeft het college Hotel van der Valk wel geïnformeerd dat hun gasten en bezoekers vanuit het panoramarestaurant bovenin en de hotelkamers op het zuiden in plaats van het weidse uitzicht straks uitkijken op containers, vrachtauto's en loodsen? Een groter contrast na een aangenaam bezoek aan onze fraaie monumentale provinciehoofdstad is nauwelijks voor te stellen. Enkele links naar relevante informatie: Het adviesgevend voorstel van het college van Vlissingen waarin staat tot welke tegemoetkomingen het college van Middelburg bereid was om 5 hectaren Trekdijk te mogen ontwikkelen. Desondanks wees de raad van Vlissingen het ontwikkelen van de Trekdijk massaal af. Het artikel in de PZC dat de raad van Vlissingen op 29 juni 2017 de Trekdijk massaal afwijst. De bedenkelijke rol van GS bij het vaststellen van het bedrijventerreinprogramma 2017-2021. Een beknopte toelichting op scenario 7 verkoop Trekdijk aan ondernemer. Meer informatie op onze website over de Trekdijk: www.trekdijk.nl. Versie 3 augustus 2021 |