Zoals de al jaren durende overlast door zwaar landbouwverkeer. De informatie is overgenomen van de oude website van de dorpsvereniging, die begin 2020 is vervallen. Voor de meest recente informatie, zie Dossier Trekdijk. Voor overige informatie van de oude website zie restant website dvnieuwland.nl. |
29 augustus | PZC | 'Weinig andere opties Trekdijk dan bedrijventerrein' |
---|---|---|
17 juni | PZC | 'Werkgroep Trekdijk: Arnestein kan Middelburg geld opleveren' |
13 mei | PZC | 'Omwonenden en ondernemers blijven verdeeld over Trekdijk' |
20 februari | PZC | 'Elk plan voor de Trekdijk is welkom' |
20 januari | PZC | 'Dorpswethouder Cees Lodder plotseling overleden' |
9 januari | PZC | 'Onderzoek naar alternatieven Trekdijk bij Nieuwland' |
20 januari | De Faam | 'GroenLinks is fel tegen bedrijventerrein Trekdijk' |
---|
16 maart | PZC | 'Nieuwland strijdt als dorp van Asterix en Obelix' |
---|
20 november | De Faam | 'Nieuwland geeft verzet Trekdijk niet op' |
---|---|---|
31 oktober | PZC | 'Sluiproute' Nieuwland - Arnestein drukker dan verwacht' |
30 oktober | PZC | 'Middelburg heeft Trekdijk nodig om na TNT niet nog meer mis te lopen' |
3 oktober | PZC | 'Vlissingen boos op Middelburg om plan bedrijventerrein' |
10 september | PZC | 'Politiek spelletje: Stemmen staken in Middelburgse raad over Trekdijk' |
7 september | PZC | 'Nieuw- en Sint Joosland hoopt op uitstel besluit bedrijventerrein Trekdijk' |
3 september | PZC | 'Twijfel over bedrijventerrein Nieuw- en Sint Joosland' |
13 maart | PZC | 'Middelburg wil binnen vier jaar bedrijventerrein bij Nieuwland' |
7 juni | PZC | Verzet Nieuwland tegen Trekdijk |
---|---|---|
23 mei | PZC | Ontwikkeling bedrijventerrein Trekdijk dringt zich op |
9 november | PZC | 'Dossier Herstaco legt zwakte bloot' |
---|---|---|
8 november | PZC | 'Trekdijk bij Nieuw- en Sint Joosland weer in beeld als Herstaco blijft' |
12 mei | PZC | 'Provincie maakt 'turbo-rotondes' bij Middelburg' |
2 februari | PZC | Ons dorp moet steeds weer offers brengen |
7 oktober | PZC | Niet alle wegen leiden naar Nieuwland |
---|---|---|
6 oktober | PZC | Sloeweg blijft open voor landbouwverkeer |
14 oktober | PZC | Nog geen oplossing voor landbouwverkeer door Nieuwland |
---|---|---|
2 juni | PZC | Nieuwland boos op Middelburg om landbouwverkeer |
21 maart | PZC | Gaat landbouwverkeer straks door, langs of om Nieuw- en Sint Joosland? |
4 maart | PZC | Dorpsvereniging Nieuwland wil juridische positie versterken |
7 januari | PZC | Provincie houdt met Trekdijk vast aan criteria |
12 december | PZC | Kritiek op plan bedrijvenstek |
---|---|---|
11 december | De Bode | Dorpsvereniging tegen nieuw bedrijventerrein |
9 december | PZC | Bedrijven schreeuwen om ruimte |
5 december | PZC | 'Trekdijk pas na opknappen oude terreinen' |
2 december | PZC | Bedrijvenplan verrast Nieuwland |
1 december | PZC | Bedrijven ten westen van Nieuwland |
22 oktober | PZC | Nieuwland wil af van zwaar verkeer |
21 oktober | De Bode | Verkeersoverlast Nieuw- en Sint Joosland beperken. Parallelweg langs A58 |
'Elk plan voor de Trekdijk is welkom' |
PZC 20 februari 2019 NIEUW- EN SINT JOOSLAND - De groep omwonenden en ondernemers, die in het Participatieteam Trekdijk nadenkt over alternatieven voor een bedrijventerrein aan de Trekdijk bij Nieuw- en Sint Joosland, heeft te weinig zicht op hoeveel geld die plannen moeten opleveren. Dit werd duidelijk toen het Participatieteam op 18 februari de commissieleden bijpraatte over de voortgang. Volgens wethouder Chris Simons hoeven ze zich geen zorgen te maken: ”Elk plan is welkom, ook als het te weinig geld oplevert.” Klik hier voor het artikel op de website van de PZC en het artikel in de PZC van 20 februari. |
'Dorpswethouder Cees Lodder plotseling overleden' |
PZC 20 januari 2019 MIDDELBURG - De Middelburgse wethouder Cees Lodder is gisteren overleden in het ziekenhuis in Goes. Dat heeft de gemeente Middelburg vandaag bekend gemaakt. Lodder was in het ziekenhuis voor onderzoek. Hij voelde zich niet goed. Waar de wethouder aan is overleden, is niet bekend. Cees Lodder was loco-burgemeester en wijkwethouder van ‘t Zand - Stromenwijk, Nieuw- en Sint Joosland en Nieuw Middelburg. |
Klik op de foto om het volledige artikel op de website van de PZC te lezen. Aanvulling werkgroep Trekdijk: Dit trieste nieuws is ook voor de werkgroep een grote schok. Cees heeft zich er voor ingezet dat er een participatieproces tot stand kwam om te komen tot een hoogwaardige invulling aan de Trekdijk. |
'Onderzoek naar alternatieven Trekdijk bij Nieuwland' |
PZC 9 januari 2019 MIDDELBURG – Onderzoek moet uitwijzen of de Trekdijk bij Nieuw- en Sint Joosland geschikt is voor energieopwekking en -opslag, zorg en wonen, recreatie, bedrijven of een combinatie hiervan. Klik hier voor het complete artikel op de website van de PZC Klik op de afbeelding hieronder om het artikel in de PZC van 10 januari te lezen. |
'Wie heeft nog een goed alternatief voor de Trekdijk' |
PZC 21 december 2018 NIEUW- EN SINT JOOSLAND - Huizen? Recreatie? Energie maken en opslaan? Of wordt de Trekdijk bij Nieuw- en Sint Joosland toch het bedrijventerrein zoals de gemeente Middelburg dat al jaren voor ogen heeft? Iedereen met een goed idee mag meedenken. Deze uitnodiging wordt gedaan door de Werkgroep Trekdijk - die de bewoners van Nieuw- en Sint Joosland vertegenwoordigt -, de gemeente Middelburg en de Middelburgse Bedrijven Club. Bij de uitnodiging hoort een filmpje dat te zien is op de website van de gemeente. Ideeën kunnen tot 1 februari 2019 gemaild. Daarna vervalt het e-mail adres. Klik hier voor het complete artikel op de website van de PZC |
'Nieuwland is zwaar verkeer meer dan zat' |
'Alternatieven Trekdijk worden toch onderzocht' |
Omroep Zeeland 4 november 2018 MIDDELBURG - De Trekdijk bij Nieuw- en Sint-Joosland hoeft niet per se een bedrijventerrein te worden. Andere mogelijkheden die vorig jaar niet onderzocht zijn omdat ze niet kansrijk werden geacht, worden nu weer onderzocht. Ook woningbouw of handhaving als akker horen daarbij. Dat zei wethouder Cees Lodder maandag in de commissie Ruimte in Middelburg. Zie het artikel op de website van de PZC. |
'Nieuwlanders en ondernemers denken samen na over alternatief voor bedrijventerrein Trekdijk' |
PZC 11 oktober 2018 NIEUW- EN SINT JOOSLAND - Dorpsbewoners uit Nieuw- en Sint Joosland en ondernemers uit Middelburg gaan samen nadenken over de toekomst van de Trekdijk langs de A58. Binnen een jaar moet bekend zijn wat zij als de beste ontwikkeling zien voor die plek. Uit alle alternatieven die zij de komende maanden gaan bestuderen, kiezen zij er gezamenlijk één uit. Zie het hele artikel op de website van de PZC. |
'Werkgroep presenteert alternatieven Trekdijk op dorpstafel' |
PZC 17 mei 2018 NIEUW- EN SINT JOOSLAND - Een historisch attractiepark. Een ponypark. Zorgwoningen. Duurzame vakantiebungalows. Ondergrondse opslag van industriële restwarmte. En dat alles met nog steeds veel open ruimte en groen. Als het aan de inwoners van Nieuw- en Sint Joosland ligt, zijn er acceptabele alternatieven genoeg voor het verafschuwde plan voor een bedrijventerrein bij het dorp. Klik om het hele artikel te lezen. Klik om soortgelijk artikel op website van Omroep Zeeland te lezen. |
'Tegenstanders bedrijventerrein Trekdijk zijn 'voorzichtig positief'' |
Omroep Zeeland 14 mei 2018 Dat er iets gaat gebeuren bij het natuurgebied aan de Trekdijk in Nieuw- en Sint-Joosland is duidelijk, maar wat is nog niet bekend. Een werkgroep wordt in het leven geroepen om de toekomst te gaan bepalen. De actievoerders reageren voorzichtig positief op dit besluit van de gemeente Middelburg. Klik om het hele artikel te lezen. Klik om soortgelijk artikel van de PZC te lezen. |
'De Trekdijk in het Financieel Dagblad' |
Financieel Dagblad 5 mei 2018 "Toch al armlastig Middelburg dreigt miljoenen te verliezen op een akker" staat boven het artikel. Uit het artikel blijkt hoe Middelburg zich met de vele grondaankopen in de nesten heeft gewerkt en nu koste wat kost wil voorkomen dat de grond moet worden afgeboekt. Klik om het artikel te lezen. |
'Discussie over Trekdijk gaat voort' |
PZC 19 april 2018 19 april 2018 - De discussie over de toekomst van de Trekdijk in Nieuw- en Sint Joosland zal nog wel even duren. Hoe moet het nu verder. De meningen zijn verdeeld. Dat blijkt uit de interviews met Jeroen Louws, fractievoorzitter PvdA-Middelburg, John de Rijke en Pedro van Sluijs van de werkgroep Trekdijk en Petroesjka Sterk, fractievoorzitter van de SP-Middelburg. ( De gefilmde interviews zijn inmiddels verwijderd van de website van de PZC.) |
'LPM beschuldigd van kiezersbedrog vanwege bouwplannen' |
Omroep Zeeland 5 april 2018 Mensen die op de Lokale Partij Middelburg (LPM) hebben gestemd vanwege de belofte dat de Trekdijk en de Cleene Hooge niet bebouwd zouden worden, dreigen bedrogen uit te komen. Dat zeggen de SP en de ChristenUnie omdat de LPM gaat onderhandelen over een nieuw college. Daarbij houdt de partij toch de optie open om de twee natuurgebieden te bebouwen. Volgens de SP en de ChristenUnie lijkt dat op kiezersbedrog. Zie het complete artikel op de website van Omroep Zeeland. Zie ook het artikel op de website van de PZC. |
'Geen bijeenkomsten gemeente Middelburg over de Trekdijk' |
De BODE 4 april 2018 NIEUW- EN SINT JOOSLAND - De bijeenkomsten over de Trekdijk gaan niet door. Dat heeft de gemeente Middelburg besloten na protesten van inwoners van Nieuw- en Sint Joosland, die zich hebben verenigd in de werkgroep Trekdijk. Zie het complete artikel op de website van De BODE. |
'Nieuwland voelt zich beledigd door B en W Middelburg' |
PZC 3 april 2018 NIEUW- EN SINT JOOSLAND - De dorpsvereniging Nieuw- en Sint Joosland voelt zich beledigd door het college van B en W van Middelburg. De bestuursleden weigeren in te gaan op de uitnodiging aan de dorpsbewoners om in vier bijeenkomsten te komen praten met het college over het bestaande plan voor de Trekdijk. Zie het artikel op de website van de PZC. Lees de brief van het bestuur van de dorpsvereniging aan de gemeenteraad. |
'Jan Zwemer vindt bij SP terug wat zijn CDA verloor' |
PZC 28 maart 2018 |
'Proteststemmen Nieuwland tegen Trekdijk helpen winnaars in het zadel' |
PZC 23 maart 2018 |
'Boodschap aan nieuwe raad Middelburg: houd de Trekdijk groen!' |
Omroep Zeeland 21 maart 2018 Ruim honderd dorpelingen uit Nieuw- en Sint Joosland verzamelden zich vanavond met spandoeken voor het stadhuis in Middelburg. De Nieuwlanders wilden hiermee verduidelijken aan de nieuwe raad dat ze tegen de plannen zijn van een bedrijventerrein aan de Trekdijk. Zie het complete artikel met video op de website van Omroep Zeeland Zie ook het artikel op de website van de PZC. |
'Nieuwland in optocht naar het stadhuis' |
PZC 20 maart 2018 Zie ook het artikel op de website van de PZC. |
'Nieuwland zet strijdfietsen in bij verzet tegen containers Trekdijk' |
PZC 19 maart 2018 |
'Nieuwland krijgt hulp Vlissingen bij aanpak overlast vrachtverkeer uit Vlissingen-Oost' |
PZC 8 maart 2018 NIEUW- EN SINT JOOSLAND - De inwoners van Nieuw- en Sint Joosland krijgen hulp uit onverwachte hoek bij het oplossen van verkeersoverlast door zwaar verkeer. De gemeente Vlissingen gaat Middelburg helpen, belooft wethouder John de Jonge (economie). Klik voor het volledige artikel op de website van de PZC. |
'Middelburg is niet van Nieuwlanders af' |
PZC 8 maart 2018 NIEUW- EN SINT JOOSLAND - Wie gehoopt had dat een rechtstreeks debat de tegenstellingen zou kunnen verkleinen, kwam gisteravond bedrogen uit. Een meerderheid van de partijen in Middelburg en de inwoners van Nieuwland staan nog altijd lijnrecht tegenover elkaar over het plan voor een bedrijventerrein naast het dorp aan de Trekdijk. Klik voor het volledige artikel op de website van de PZC. Dezelfde dag verscheen in de PZC een artikel hoe bedreigend een bedrijventerrein aan de Trekdijk is. |
'Verzet tegen Trekdijk groeit; nu ook via Facebook' |
PZC 5 maart 2018 NIEUW- EN SINT JOOSLAND - Het verzet tegen een bedrijventerrein aan de Trekdijk bij Nieuw- en Sint Joosland groeit. De Werkgroep Trekdijk uit de dorpsvereniging heeft op Facebook steun gekregen van twee groepen die hetzelfde doel nastreven. Beide groepen gaan samen verder via: "Houd De Trekdijk Groen". Klik voor het volledige artikel op de website van de PZC. |
'SP wil met omwonenden in gesprek over invulling Trekdijk' |
PZC 26 februari 2018 NIEUW- EN SINT JOOSLAND - Leden van de Middelburgse SP-fractie gaan zaterdag 3 maart met omwonenden uit Nieuw- en Sint Joosland, Welsinge en de wijk Mortiere in gesprek over de meest gewenste invulling van de Trekdijk langs de A58. Belangstellenden worden om 10.00 uur uitgenodigd in Durps'uus op d'n Oek. Klik voor het volledige artikel op de website van de PZC. |
'CDA-raadslid Jan Zwemer trekt zich terug i.v.m. Trekdijk' |
Omroep Zeeland 6 februari 2018 Raadslid Jan Zwemer van het CDA in Middelburg heeft zich teruggetrokken voor de gemeenteraadsverkiezingen. Hij verschilt te veel van mening met zijn partij over het bedrijventerrein Trekdijk dat mogelijk bij Nieuw- en Sint Joosland komt. Dat heeft het CDA Middelburg bekend gemaakt in een persbericht. In eerste instantie stond Zwemer wel op de kandidatenlijst, maar hij heeft het bestuur van CDA Middelburg gevraagd hem van de lijst te halen. Zwemer zette zich twaalf jaar in als raadslid voor het CDA, waaronder enkele jaren als fractievoorzitter. Behalve een andere visie op het dossier 'Trekdijk', wil hij meer tijd besteden aan zijn eigen bedrijf en zijn vrijwilligerswerk. In een persbericht schrijft het CDA begrip te hebben voor zijn besluit, al betreurt het bestuur zijn vertrek. "Met name de jarenlange ervaring die Jan Zwemer met zich mee zou brengen bij herverkiezing in de raadsfractie, was voor het bestuur een belangrijke factor om hem op een verkiesbare plaats te zetten." Zwemer geeft aan niet te willen reageren op het persbericht. Klik hier voor het artikel op de website van Omroep Zeeland en interview met de fractievoorzitter van het CDA. Zie ook het artikel op de website van de PZC. |
'Middelburg wil bedrijventerrein Trekdijk maar met minder overlast' |
PZC 22 januari 2018 MIDDELBURG - Nieuw- en Sint Joosland moet hopen op een flinke politieke verschuiving bij de gemeenteraadsverkiezingen in maart. Alleen dan kan de aanleg van het bedrijventerrein Trekdijk worden tegengehouden. Klik hier voor het hele artikel op de website van de PZC |
'Bedrijventerrein aan Trekdijk stap dichterbij' |
Omroep Zeeland 22 januari 2018 De gemeenteraad van Middelburg heeft de exploitatieopzet voor het bedrijventerrein aan de Trekdijk in Nieuw- en Sint Joosland goedgekeurd. Met zestien stemmen voor en dertien tegen. Dit brengt het bedrijventerrein weer een stap dichterbij. Klik hier voor het artikel en video met interview op de website van Omroep Zeeland |
'Alternatief plan voor Trekdijk' |
PZC 16 januari 2018 NIEUW- EN SINT JOOSLAND - Sla restwarmte van industrie, zoals bijvoorbeeld de Sloecentrale of de kerncentrale, onder de grond op. En laat mensen er bovengronds recreëren. Zo moet de aanleg van een bedrijventerrein naast Nieuw- en Sint Joosland en langs de A58 worden tegengehouden. Klik hier voor het hele artikel op de website van de PZC |
'Plan Trekdijk: dorpsraad dwingt de politiek een standpunt in te nemen' |
PZC 10 januari 2018 NIEUW- EN SINT JOOSLAND - Het besluit over een bedrijventerrein aan de Trekdijk bij Nieuw- en Sint Joosland valt pas na de gemeenteraadsverkiezingen. Maar de dorpsvereniging dwingt de politieke partijen nu al een standpunt in te nemen. Dan weten de Nieuwlanders tenminste op wie ze in maart (niet) moeten stemmen. Klik hier voor het hele artikel op de website van de PZC |
'Waarom de familie Van Sluijs wel eens wakker ligt' |
Omroep Zeeland 10 januari 2018 De gemeente Middelburg beslist binnenkort of er een nieuw bedrijventerrein moet komen bij Nieuw- en Sint Joosland. Die zou tussen de snelweg A58 en de Trekdijk worden aangelegd. Als dat gebeurt, zal dat voor het gezin Van Sluijs, dat aan die dijk woont, grote gevolgen hebben. Klik hier voor het artikel en video met interview op de website van Omroep Zeeland |
'Volgende stap om Trekdijk om te vormen tot een bedrijventerrein' |
PZC 30 december 2017 Nieuw- en Sint Joosland - Het dagelijks bestuur van gemeente Middelburg wil over enkele weken een volgende stap zetten om de Trekdijk bij Nieuw- en Sint Joosland om te vormen tot een bedrijventerrein. Het is nog geen definitieve stap. Klik hier voor het volledige artikel op de website van de PZC. |
'Ruime meerderheid coalitie Middelburg voor aanpak van Trekdijk ' |
PZC 13 september 2017 MIDDELBURG - Vier van de vijf Middelburgse coalitiepartijen vinden dat de Trekdijk bij Nieuw- en Sint Joosland industrieterrein kan worden. Alleen de PvdA twijfelt nog. Klik hier voor het artikel op de website van de PZC. |
'Nieuwland wil geen bedrijventerrein bij Trekdijk' |
De BODE 2 augustus 2017 DOOR ELLEN DE VRIEND NIEUW- EN SINT JOOSLAND - De Werkgroep Trekdijk wil geen nieuw bedrijventerrein bij Nieuw- en Sint Joosland. Een krappe meerderheid van de gemeenteraad van Middelburg en wethouder Johan Aalberts (CDA - Economische Zaken) willen dat wel. Maar zijn er alternatieven voor de landbouwgrond in de polder die destijds voor acht miljoen euro is aangekocht? De gemeente Middelburg kocht de dertig hectare landbouwgrond in 2008 aan, omdat ze het een mooie plek vond voor een nieuw bedrijventerrein. "Wij hebben ons daar als dorp altijd tegen verzet, omdat we al ingeklemd zitten tussen het Sloegebied en bedrijventerrein Arnestein en de A58 en de N57", vertelt Hans van Hal van de Werkgroep Trekdijk van de Dorpsvereniging Nieuw- en Sint Joosland. Het beoogde bedrijventerrein Trekdijk van achttien hectaren komt langs de Weizichtweg, de toegangsweg naar het dorp, die parallel aan de A58 loopt. Werkgelegenheid De werkgroep is pas begin vorig jaar ontstaan en bestaat, naast Van Hal uit voorzitter Wim Staat, Pedro van Sluijs en André Vluggen. "Maar het hele dorp is fel tegen het bedrijventerrein," aldus Van Hal. "We zien de noodzaak er ook helemaal niet van in. Er zijn vijfentwintig bedrijven van Ramsburg naar Arnestein verplaatst en nog steeds heeft de gemeente 1,7 hectare op Arnestein te koop. Ook het gesloopte deel van de Vitrite van 2,2 hectare raakt niet verkocht en er ligt nog 4,2 hectare braak. Bovendien staan er nogal wat objecten te koop of te huur. Adviesbureau STEC-groep heeft onderzocht dat op Walcheren de komende tien jaar behoefte is aan hooguit 26 hectare bedrijfsgrond en die is er al. Het college heeft bureau Ecorys toen ingehuurd voor een eigen onderzoek. Dat rapporteerde dat verschillende logistieke bedrijven interesse hebben in grote kavels. Door wethouder Johan Aalberts zijn logistieke bedrijven zoals transportbedrijven en vrachtautohandelaren genoemd, maar deze bedrijven tonen niet aantrekkelijk omdat ze buitenopslag hebben. En willen zij wel grof betalen voor deze dure grond?" vraagt Van Hal zich hardop af. "Waarschijnlijk moet de gemeente er miljoenen op toeleggen. Waar deze bedrijven vandaan komen is ook nog onduidelijk, maar bedrijventerrein Trekdijk aanleggen en dan voor leegstand elders op Walcheren zorgen zou natuurlijk onzinnig zijn. De beoogde bedrijven leveren bovendien nauwelijks extra werkgelegenheid op, vooral hinder." Alternatieven Door de aanhoudende tegenstand vanuit het dorp en ook protesten vanuit Vlissingen twijfelt een meerderheid van de gemeenteraad nu volgens Van Hal of het plan doorgedrukt moet worden. "We zijn blij dat een motie van de Lokale Partij Middelburg (LPM), GroenLinks en de PvdA voor een gedegen onderzoek naar andere invullingen dan een bedrijventerrein door een raadsmeerderheid werd gesteund," zegt Van Hal. "Hopelijk leidt dit tot uitstel na de verkiezingen van volgend jaar en kijkt de nieuwe raad er anders tegen aan. Zeker nu blijkt dat Vlissingen geen bedrijventerrein aan de Trekdijk wil. Middelburg zou daarmee het overgrote deel van de behoefte aan nieuwe bedrijfsruimte op Walcheren claimen. Daarentegen achtte het Middelburgs college al na drie dagen de alternatieven voor het bedrijventerrein niet haalbaar. Voor de werkgroep is het laatste woord is er nog niet over gezegd." |
''Trekdijk Nieuw- en Sint Joosland alleen geschikt voor bedrijven'' |
PZC 21 juli 2017 |
Klik hier voor het artikel op de website van de PZC. |
'Verzet Trekdijk wint eerste slag' |
De PZC 5 juli 2017 NIEUW- EN SINT JOOSLAND- Opluchting in Nieuw- en Sint Joosland. Een meerderheid in de gemeenteraad van Middelburg is door verzet uit het dorp en uit Vlissingen aan het twijfelen gebracht over de aanleg van een bedrijventerrein. Klik hier voor het artikel op de website van de PZC. Klik hier voor het artikel in de PZC van 5 juli. Zie ook artikel in de PZC van 5 juli dat de Statenfractie van de SP tegen de Trekdijk is. Klik om de vragen van de SP Statenfractie en de antwoorden van Gedeputeerde Staten te lezen. |
'Raad Vlissingen: nee tegen Trekdijk' |
De PZC 30 juni 2017 VLISSINGEN - De raad Vlissingen wil dat het college zich tegen een bedrijventerrein aan de Trekdijk bij Nieuw- en Sint-Joosland keert. Klik hier voor het artikel op de website van de PZC. Klik hier voor het artikel in de PZC van 30 juni. |
'CDA'er botst met fractie en wethouder over plan Trekdijk' |
PZC 31 mei 2017 MIDDELBURG - Wat telt zwaarder: economie, geld of leefbaarheid? Geen raadslid worstelt zo met het plan voor een bedrijventerrein aan de Trekdijk in Nieuw- en Sint Joosland als Jan Zwemer. De CDA'er woont in het dorp en koos uiteindelijk voor de leefbaarheid. Hij had er een botsing met zijn fractie én CDA-wethouder Aalberts voor over. Klik hier voor het artikel op de website van de PZC. Klik hier voor het artikel in de PZC van 31 mei. |
'Coalitie keert zich nog niet tegen Trekdijk" |
PZC 22 mei 2017 MIDDELBURG - De Middelburgse coalitiepartijen (CDA, CU, PvdA, SGP en VVD) zijn vooralsnog niet tegen het ontwikkelen van de Trekdijk bij Nieuw en Sint Joosland tot een industrieterrein. De oppositiepartijen (D66, GroenLinks, LPM en SP) lieten maandagavond duidelijk merken dat ze zo goed als zeker kiezen voor leefbaarheid van die kern als het plan op een later moment in de gemeenteraad komt. Klik hier voor het artikel op de website van de PZC. Klik hier voor het artikel in de PZC van 23 mei. |
'Trekdijk wordt geen banenmotor" |
PZC 20 mei 2017 Voor transport- en logistieke ondernemers biedt een bedrijventerrein aan de Trekdijk bij Nieuw- en Sint Joosland eindelijk kansen voor uitbreiding. Maar zij zoeken vooral ruimte; veel banen zullen er op de verkapte parkeerterreinen dus niet komen, vrezen de inwoners van het dorp. Klik hier voor het artikel in de PZC van 20 mei. |
'Nieuw- en Sint Joosland boos over akkoord Trekdijk" |
PZC 16 mei 2017 NIEUW- EN SINT JOOSLAND - De Walcherse gemeenten zijn het eindelijk eens over de aanleg en verbetering van bedrijventerreinen. Middelburg mag doorgaan met de aanleg van vijf hectare aan de Trekdijk bij Nieuw- en Sint Joosland. Veere en Vlissingen krijgen voorrang bij het aanvragen van subsidies voor het opknappen van oude terreinen. Klik hier voor het artikel in de PZC van 17 mei. |
'Nieuwland verdient steun Middelburg" |
PZC 23 maart 2017 Bedrijventerrein Trekdijk is bepalend voor de toekomst van Nieuw- en Sint Joosland. Het gaat niet om een afweging van economische belangen - zoals met Vlissingen - maar om een keuze tussen economie en leefbaarheid. Middelburg moet niet strijden tégen de inwoners, maar vechten vóór het dorp. Klik hier voor het artikel in de PZC van 23 maart. |
'Nieuw- en Sint Joosland vecht tegen omsingeling dorp door nieuw bedrijventerrein" |
PZC 19 maart 2017 NIEUW- EN SINT JOOSLAND - Door bedrijventerrein Trekdijk wordt Nieuw- en Sint Joosland ingesloten tussen industrie en verkeer. De dorpsbewoners zullen zich daar tot de laatste snik tegen verzetten Dat stelt de Werkgroep Trekdijk van de Dorpsvereniging Nieuw- en Sint Joosland in een reactie op het rapport van bureau Ecorys. Dat rapport moet de onderbouwing leveren voor de aanleg van Trekdijk. Klik hier voor het artikel op de website van de PZC. Klik hier voor het artikel in de PZC van 20 maart. |
'Ecorys steunt claim Middelburg over noodzaak bedrijventerrein Trekdijk" |
PZC 14 maart 2017 NIEUW- EN SINT JOOSLAND - Bureau Ecorys steunt de claim van de gemeente Middelburg dat het bedrijventerrein Trekdijk nodig is. Alleen daar is genoeg ruimte om vooral logistieke bedrijven de ruimte te bieden die ze nodig hebben. Dat blijkt uit een rapport dat Ecorys heeft gemaakt op verzoek van de gemeente. Klik hier voor het artikel op de website van de PZC. Het complete artikel staat in de PZC, editie Walcheren, van woensdag 15 maart 2017. |
'Middelburg en Vlissingen ruziën over Trekdijk' |
De Bode 18 januari 2017 |
'Vlissingen moet schade door Trekdijk claimen bij Middelburg' |
PZC 17 januari 2017 NIEUW- EN SINT JOOSLAND - Kan Vlissingen een schadeclaim indienen bij Middelburg als die gemeente vasthoudt aan de aanleg van bedrijventerrein Trekdijk bij Nieuw- en Sint Joosland? Dat vraagt de Partij Souburg-Ritthem aan B en W van Vlissingen. Vlissingen heeft verliezen op gronden geaccepteerd maar Middelburg lijkt dat niet te willen, stelt de PSR. Is dat nadelig dan moet dat gecompenseerd worden. |
'Middelburg houdt vast aan bedrijventerrein Trekdijk' |
PZC 16 januari 2017 MIDDELBURG - De gemeente Middelburg moet met bewijzen komen dat het geplande bedrijventerrein Trekdijk nodig is om in een behoefte bij ondernemers te voorzien. Vlissingen eist zo'n onderbouwing, omdat de buurgemeente ervan uitgaat dat de Vlissingse terrein al voorzien in de Walcherse vraag naar bedrijfsgrond. Klik hier voor het artikel in de PZC. |
'Middelburg en Vlissingen ruziën over Trekdijk' |
De BODE 12 januari 2017 MIDDELBURG - De gemeenten Middelburg en Vlissingen zijn het niet eens over de toekomst van de bedrijventerreinen op Walcheren. Er is nog geen overeenstemming over een bedrijventerreinenvisie voor Walcheren. Het geschil spitst zich toe op de ontwikkeling van de Trekdijk in Nieuw- en Sint-Joosland. Middelburg wil dit, in overeenstemming met het actieplan grondbedrijf, ontwikkelen, Vlissingen niet. Behoefte De Scheldestad vindt dat zij voldoende bedrijfsgronden heeft om in de toekomst in de Walcherse behoefte te voorzien. Vlissingen heeft dan ook gevraagd om een onderbouwing van de noodzaak tot het ontwikkelen van de Trekdijk. Vragen LPM Het college van burgemeester en wethouders van Middelburg is daarmee bezig, zegt ze in antwoord op vragen van de Lokale Partij Middelburg. Fractievoorzitter Piet Kraan van de LPM heeft ook gevraagd naar de onderlinge verhoudingen, die volgens hem zijn verslechterd. "De gemeenten Middelburg en Vlissingen werken op veel verschillende dossiers samen. Vaak gaat dat goed, op sommige zijn er verschillen van inzicht. Dan is niet anders dan in voorbije jaren", schrijft het Middelburgse gemeentebestuur. Hectare Het terrein aan de Trekdijk moet achttien hectare groot worden. Volgens een onderzoeksbureau is er de komende tien jaar behoefte aan 26 hectare bedrijfsgrond op Walcheren. Er is nog geen grondprijs vastgesteld en er is nog geen grondexploitatie voor de Trekdijk gemaakt. Als de bedrijfsgrond moet worden afgewaardeerd naar landbouwgrond, dan kost dat Middelburg 6,8 miljoen euro. |
'GroenLinks is fel tegen bedrijventerrein Trekdijk' |
De Faam 20 januari 2016 |
'Nieuwland strijdt als dorp van Asterix en Obelix' |
PZC 16 maart 2015 door Willem Staat Nieuwlanders maken zich sinds decennia sterk voor het behoud van het buitengebied. Net als de striphelden Asterix en Obelix en hun dorpsgenoten dat deden tegen Caesar en andere machtige vijanden. In het complete artikel in de PZC, editie Walcheren van maandag 16 maart 2015, worden vier bedreigingen beschreven, die de Nieuwlanders dankzij hun protesten, hebben afgewend: Megavarkenstallen, een depot voor vervuild havenslib in de nabijgelegen Schorerpolder, tuinbouwkassen en recent een bedrijventerrein langs de Trekdijk. |
'Nieuwland geeft verzet Trekdijk niet op' |
De provincie en de Walcherse gemeenten moeten eerst alles nog eens grondig nagaan en zullen dan tot de conclusie komen dat een bedrijventerrein aan de
Trekdijk niet aan de orde is. Nieuwland geeft verzet niet op.” Grond aangekocht Vijf jaar geleden moest de gemeente Middelburg hals over kop beslissen om de grond aan de Trekdijk aan te kopen voor een toekomstig bedrijventerrein voor traditionele bedrijven. Hans van Hal: “Achteraf gezien had deze aankoop nooit mogen gebeuren. Dat vond Nieuwland toen al en dat beseft inmiddels een groeiend deel van de gemeenteraad. Iedereen die een rondje Arnestein doet, ziet dat daar juist steeds meer leegstand komt en verloedering dreigt. Ook de buurtgemeenten vinden dat elders in de regio nog voor jaren voldoende ruimte is op de bestaande bedrijventerreinen. Maar wethouder Aalberts, die blijkbaar met de grond aan de Trekdijk in zijn maag zit, vindt het nu tijd voor de volgende stap, zodat de ontwikkeling van bedrijventerrein Trekdijk mogelijk wordt. Niet omdat de gemeente de laatste jaren veel grond aan traditionele bedrijven heeft uitgegeven, maar omdat de verhuizing van Herstaco naar Vlissingen definitief niet doorgaat. De leegstand op Arnestein aanpakken is niet gemakkelijk en voor een wethouder van economische zaken niet interessant. Hij vraagt daarom 16 december de Middelburgse raad akkoord te gaan met een krediet van 30.000.- euro om een studie te maken hoe het bestemmingsplan van de Trekdijk aan te passen. Want het is nu nog gewoon landbouwgrond, en die bestemming wil hij wijzigen.’ Johan is sympathiek ‘Kijk, wethouder Johan Aalberts,ook dorpswethouder voor Nieuw- en Sint Joosland, is een sympathiek persoon, capabel, goed in de omgang, maar in deze delen wij zijn visie niet.‘ Nieuwland dreigt zo de dupe te worden van de concurrentie tussen Middelburg en Vlissingen. Waren ze één gemeente geweest dan was er nooit voor de Trekdijk als bedrijventerrein gekozen.” |
'Sluiproute' Nieuwland - Arnestein drukker dan verwacht' |
PZC 31 oktober 2013 NIEUW- EN SINT JOOSLAND - Op de Steenbakkerijweg, de 'sluiproute' tussen Nieuw- en Sint Joosland en het bedrijventerrein Arnestein - Middelburg, is het drukker geworden dan voorzien. De wegbeheerder, het waterschap Scheldestromen, telde onlangs meer dan 500 motorvoertuigen per dag. Waterschapsbestuurder Sophie van 't Westeinde wil daarom met de inwoners van Nieuwland in gesprek. Klik hier voor het artikel in de PZC, editie Walcheren, van 31 oktober 2013 |
'Middelburg heeft Trekdijk nodig om na TNT niet nog meer mis te lopen' |
PZC 30 oktober 2013 NIEUW- EN SINT JOOSLAND - TNT koos voor Goes, niet omdat deze stad het gunstigste lag, maar omdat Goes op De Poel wel grond kon aanbieden. Het voorbeeld van TNT gaf de Middelburgse wethouder Johan Aalberts dinsdagavond tijdens de dorpstafel als reden waarom in zijn ogen 30 hectare aan de Trekdijk, aan de A58 bij Nieuw- en St Joosland Klik hier voor het artikel in de PZC, editie Walcheren, van 30 oktober 2013 |
'Vlissingen boos op Middelburg om plan bedrijventerrein' |
PZC 3 oktober 2013 VLISSINGEN - De samenwerking tussen Vlissingen en Middelburg loopt een deuk op door het plan van Middelburg om langs de A58 een nieuw bedrijventerrein te ontwikkelen. De gemeenteraad van Vlissingen is verbaasd en verontrust over dat plan, omdat er op Walcheren, bijvoorbeeld in Vlissingen, voldoende bedrijfsgrond beschikbaar is. Klik hier voor het artikel in de PZC, editie Walcheren, van 4 oktober 2013 |
'Politiek spelletje: Stemmen staken in Middelburgse raad over Trekdijk' |
De PZC 10 september 2013 De Middelburgse raad heeft maandagavond geen besluit kunnen nemen over de eerste stap in de procedure om een bedrijventerrein aan de Trekdijk bij Nieuw- en Sint Joosland aan te leggen. De partijen die het college van B en W steunen bleken sterk verdeeld. Coalitiepartij LPM en twee raadsleden van het CDA..... Klik hier voor het artikel in de PZC, editie Walcheren van woensdag 11 september 2013 |
'Nieuw- en Sint Joosland hoopt op uitstel besluit bedrijventerrein Trekdijk' |
De PZC 7 september 2013 Nieuw- en St Joosland - Voorzitter Krina de Visser van de dorpsvereniging Nieuw- en Sint Joosland hoopt dat de gemeenteraad van Middelburg meer tijd neemt voor ze besluit een nieuw bedrijventerrein naast haar dorp aan te leggen. Maandag staat de kwestie op de agenda. De gemeente wil ten westen van Nieuwland aan de A58 …...... Klik hier voor het artikel in de PZC, editie Walcheren van zaterdag 7 september 2013 |
'Twijfel over bedrijventerrein Nieuw- en Sint Joosland' |
De PZC 3 september 2013 Middelburg- Binnen de Middelburgse gemeenteraad bestaat twijfel over de noodzaak van de ontwikkeling van een nieuw bedrijventerrein bij Nieuw- en Sint Joosland. Wethouder Johan Aalberts kreeg maandagavond in de raadscommissie ruimte een reeks vragen. Komende maandag moet in de gemeenteraad duidelijk worden of het plan 'Trekdijk' een meerderheid krijgt. Klik hier voor het artikel in de PZC, editie Walcheren van dinsdag 3 september 2013 |
'Middelburg wil binnen vier jaar bedrijventerrein bij Nieuwland' |
In 2009 kocht de gemeente Middelburg dertig hectare landbouwgrond aan de Trekdijk bij Nieuw- en Sint Joosland om er in de toekomst ooit een bedrijventerrein van te maken. Dat 'ooit' wordt wat het Middelburgs college van B en W betreft 2016 of 2017. De laatste grote percelen op het Middelburgse bedrijventerrein Arnestein zijn vergeven en door de komst van de marinierskazerne naar de Poortersweg is ook in Vlissingen geen traditioneel bedrijventerrein meer voorradig. |
Gemeente vraagt provincie medewerking aanleg bedrijventerrein naast A58Verzet Nieuwland tegen Trekdijk |
De provincie wil voorkomen dat er in Zeeland een overaanbod van bedrijventerreinen ontstaat. Bestaande terreinen moeten eerst
goed benut worden. Door verplaatsing van buizenhandel Herstaco van Arnestein naar Vlissingen zou zo'n tien hectare vrijkomen.
Maar het terrein aan de Vlissingse Buitenhaven waar Herstaco zich zou kunnen vestigen, is in beeld voor de nieuwe Marinierskazerne. De
kans op verhuizing van Herstaco is volgens B en W van Middelburg nihil en daarom heeft de gemeente de Trekdijk nodig om bedrijven de ruimte te bieden.
"We concluderen dat er op dit moment in Vlissingen noch Middelburg traditionele bedrijfsgrond beschikbaar is", schrijft het Middelburgse college in een brief aan de provincie.
Middelburg vraagt de provincie medewerking om de ontwikkeling van de Trekdijk mogelijk te maken. Krina de Visser hoopt dat de provincie dit nu juist niet doet. In het verleden heeft de dorpsvereniging, met hulp van de Zeeuwse Milieu Federatie, de komst van megavarkensstallen en glastuinbouw weten tegen te houden. De Visser wil ook nu contact opnemen met de ZMF. Ze herhaalt dat haar dorp door de aanleg van de N57 en de nabijheid van het Sloegebied al genoeg op zijn bordje heeft gekregen. "Bovendien zou ik wel eens willen weten of er echt wel zo veel bedrijven zijn die nu nieuwe bouwgrond nodig hebben", aldus De Visser. |
Ontwikkeling bedrijventerrein
|
CDA Middelburg roept op tot eensgezindheid op Walcheren bij uitvoering belangrijke projecten''Dossier Herstaco legt zwakte bloot' |
PZC woensdag 9 november 2011 door Theo Giele MIDDELBURG - De Walcherse gemeentebesturen moeten bij lastige en belangrijke dossiers beter samenwerken. Het Middelburgse CDA-raadslid Jan Zwemer zou graag zien dat de overheden op Walcheren zich elk jaar buigen over de vraag welke projecten belangrijk zijn en hoe die van de grond te krijgen. Het dossier Herstaco toont aan dat het ontbreekt aan slagkracht bij ondernemend en bestuurlijk Walcheren. Die hartekreet slaakte Zwemer maandagavond tijdens de raadsvergadering. Vorige week werd duidelijk dat er nog altijd geen enkel schot zit in de verhuizing van de buizenhandel. Het bedrijf heeft tien hectare in gebruik op bedrijventerrein Arnestein. De gemeente zou graag zien dat Herstaco verhuist, bijvoorbeeld naar de buitenhaven in Vlissingen. De tien hectare op Arnestein zouden vrijkomen voor nieuwe bedrijvigheid. Zwemer heeft geen zin om naar andere overheden te wijzen: "Ik ga niet zitten jij-bakken, maar in dit dossier zijn betrokken partijen te veel bezig geweest met alleen hun eigen belang." Zelfs de miljoenensubsidie die het Rijk beschikbaar wilde stellen voor de verhuizing van Herstaco en de aanleg van de waterboulevard vormden niet voldoende aansporing er samen uit te komen. Wethouder Johan Aalberts heeft alle hoop nog niet laten varen, maar schat de kans op verhuizing van Herstaco laag in. Daardoor dreigt Walcheren die miljoenen euro rijkssubsidie mis te lopen. Bovendien zal Middelburg nu elders nieuwe ruimte voor bedrijven moeten vinden. Zo kan het niet langer, vindt Zwemer: "Er moeten snel stappen gezet worden. Bestuurders moeten echt met elkaar gaan praten zodat de slagvaardigheid toeneemt." Nu wordt er op Walcheren al op terreinen als de sociale dienst, de belastingen en ict samengewerkt. Maar die samenwerking zou zich ook moeten uitstrekken naar meer dan de dagelijkse bezigheden. Zwemer wil dat ook strategische projecten met gezamenlijke inspanningen tot een goed einde worden gebracht. Als voorbeeld noemt hij het ziekenhuis en het behoud van Rijksdiensten op Walcheren. "We moeten dat als regio voor elkaar zien te krijgen", aldus Zwemer. 'Mijn dag was gelijk verpest' Ineens stond het woord Trekdijk weer in de krant. De gemeente Middelburg kocht bijna drie jaar geleden de dertig hectare tussen de Trekdijk en de A58, maar daarna bleef het lang stil. Tot maandagavond. "Vooruit met de geit, op naar de Trekdijk", riep PvdA-raadslid Peter de Doelder. Hij was niet de enige die aandrong op haast, met de ontwikkeling van het gebied tot bedrijventerrein. Aanleiding was het bericht dat buizenhandel Herstaco voorlopig op Arnestein blijft, zodat die grond niet kan worden ingezet voor andere bedrijvigheid. Krina de Visser, voorzitter van de Nieuwlandse dorpsvereniging, schrok wel even toen ze gisterochtend de krant opensloeg: "Mijn dag was gelijk verpest. Die opmerking van De Doelder vond ik nou niet echt aardig. Wij dachten altijd dat de Trekdijk voorlopig nog niet aan de orde was. Wij waren en blijven tegen de ontwikkeling van het bedrijventerrein. Het dorp wordt helemaal ingesloten. We krijgen nogal wat op ons bordje: N57, hagelkanonnen, mogelijk nog een kolencentrale", aldus de voorzitter van de dorpsvereniging. De Visser vindt dat Middelburg eerst met Vlissingen moet praten over huisvesting van bedrijven voordat Nieuwlands groen wordt opgeofferd. |
'Trekdijk bij Nieuw- en Sint Joosland weer in beeld als Herstaco blijft' |
PvdA-fractievoorzitter Peter de Doelder riep het college op snel met een alternatief plan B te komen nu de verhuizing van Herstaco niet doorgaat of op zijn minst nog lang op zich zal laten wachten: "Vooruit met de geit, op naar de Trekdijk." Wethouder Johan Aalberts zei dat hij nog niet alle hoop had verloren, maar dat hij met een 'plan B' naar de raad zal komen. CDA-fractievoorzitter Jan Zwemer zei het 'te betreuren dat de slagkracht van ondernemend en bestuurlijk Zeeland kennelijk te klein is om dit dossier tot een goed einde te brengen'. |
SCHROEWEG Provincie pakt knooppunten bij Middelburg eind 2012 aan'Provincie maakt 'turbo-rotondes' bij Middelburg' |
Na de opening van de Westerscheldetunnel in 2003 werd het aanzienlijk drukker op de rotondes, omdat ook verkeer richting Terneuzen via deze weg' ging rijden. Sinds de opening van de N57 en het vervallen van de afslag van de A58 bij de Roode Leeuw, moet verkeer van en naar Nieuw- en Sint Joosland via de zuidelijke rotonde. Er is een extra afslag gemaakt die aansluit op de Weizichtweg, Ook landbouwverkeer neemt deze route richting Middelburg. Dat heeft de situatie op de rotondes nog gecompliceerder gemaakt. De werkzaamheden maken deel uit van het actieprogramma in het verkeer- en vervoersplan van de provincie Zeeland. De kosten van het werk zijn begroot op 600.000 euro. |
OPENING N57 Wat verandert er door de nieuwe weg en voor wie ?Ons dorp moet steeds weer offers brengen |
PZC 2 februari 2011 Het Middelburgse deel van de nieuwe N57, tussen Nieuw- en Singt Joosland en Serooskerke, gaat binnenkort open. De PZC laat betrokkenen aan het woord langs de oude en nieuwe doorgaaande route op Walcheren: Krina en Ko de Visser over Nieuw- en Sint Joosland |
"Nee, we zijn er niet op vooruit gegaan", zeggen Krina de Visser van de dorpsraad van Nieuw- en Sint Joosland en haar man Ko stellig.
"Niemand zat hierop te wachten. Vroeger waren we zo op de snelweg en in Dauwendaele. Nu moeten we omrijden."
Met de auto dan, want voor fietsers is er weinig veranderd.
De bekende fietsroute langs de Nieuwlandseweg is weliswaar vervangen door iets langere routes door de Mortiere en over industrieterrein
Arnestein, maar van echt omrijden is geen sprake. Wie nu met de auto vanuit Nieuw- en Sint Joosland naar de snelweg of Middelburg wil, moet echter wel een ommetje maken, via de nieuwe Weizichtweg, parallel aan de snelweg, richting de rotonde in de Sloeweg. Het is dan ook niet verwonderlijk dat sommige dorpsbewoners met hun auto gebruik maken van het nieuwe stuk weg tussen Nieuwland-Noord" (de huizen ten noorden van de snelweg) en Arnestein. Vanuit het zuidelijk deel van het dorp kom je daar via een weg onder de snelweg door. Echter de weg tussen dit noordelijk deel van het dorp en Arnestein is uitsluitend voor landbouwverkeer. Maar een inrijverbodsbord, met toevoeging 'met uitzondering van landbouwverkeer', blijkt niet afdoende om illegaal gebruik van de weg tegen te gaan. Volgens Krina de Visser zijn er veel mensen, die met hun auto de landbouwverkeersweg nemen. Vooral mensen die een bedrijf hebben op Arnestein. Dat scheelt nogal wat als je die weg neemt." In overleg tussen bewoners van de naastgelegen Zaagmolendijk en Rijkswaterstaat moet nog bepaald worden of er aanvullende maatregelen, zoals een sluis of pasjessysteem, moeten komen. Sommige bewoners van de Zaagmolendijk willen zo'n maatregel om het sluipverkeer te weren. Anderen willen dat juist niet omdat ze zelf gebruik willen maken van de weg. Voor wie zich wel aan de regels houdt, is de nieuwe wegenstructuur nog even wennen, ook voor Krina en Ko de Visser. "Voor je gevoel is het toch gek. Rij je met je auto over de nieuwe N57 op Nieuwland aan en als je er bijna bent, buigt de weg af de andere kant op". En dan moet je dus via de snelweg en de afslag Middelburg naar de rotonde in de Sloeweg om op de Weizichtweg richting het dorp te komen. De dorpsbewoners hebben zich noodgedwongen maar neergelegd bij de nieuwe verkeerssituatie. En, dat moeten Ko en Krina de Visser ook toegeven: er zijn ook een paar voordelen. Zoals de verbeterde verkeersveiligheid ter hoogte van de Roode Leeuw. En de waterpartijen tussen de nieuwe lussen van de snelweg. Krina: "Als het straks helemaal klaar is, wordt het wel mooi daar. Met veel vogels". Ko: "Vroeger was het wel rommelig met de oprit vlak langs het dorp. Dat hebben we nu niet meer. En we zijn straks zo in Serooskerke. Dat moet toch wel een hoop tijd schelen." Maar toch, verzucht Krina. "We hebben er begrip voor dat het nu nodig was, maar niet voor ons, niet voor Nieuw- en Sint Joosland. Dit dorp moet steeds offers brengen. En dan wil Middelburg in de toekomst ook nog industrie in de polder hier vlakbij. Dat gaat dus écht niet gebeuren!". Ko verzucht ook: "Het zou lekker zijn als Nieuwland nog steeds een eiland was." Een echt eiland dus, omringd door water. En een eiland waar niemand zich mee zou bemoeien. |
Niet alle wegen leiden naar Nieuwland |
Afgelopen maandagavond klonk in het Durps Uus op d'n Oek weer kritiek. Wie met de auto naar bedrijventerrein Arnestein wil rijden, moet een stevige omweg maken via de Weizichtweg, de A58 en de
nieuwe N57. Daar heeft niet iedereen zin in. Nu al rijden automobilisten onder het nieuwe viaduct in de A58 via de Steenbakkerijweg of over het fietspad naar Arnestein.
Op de Steenbakkerijweg is tot de Veerdam uitsluitend bestemmingsverkeer toegestaan en het stuk tussen Arnestein en de Veerdam is nog niet eens officieel open. En het wordt ook geen openbare weg, zei Harm Verbeek van Rijkswaterstaat. Het wordt een weg uitsluitend voor landbouwvoertuigen met bestemming Arnestein. Een sluis moet ervoor zorgen dat die weg niet door anderen gebruikt kan worden. Maar hoe die sluis er uit gaat zien, is nog niet bekend. Verbeek deed een dringend beroep op de Nieuwlanders om de Steenbakkerijweg, laat staan het fietspad, niet als sluiproute te gebruiken. Juist vanwege de veiligheid en de leefbaarheid in Nieuw- en Sint Joosland (aan beide zijden van de A58) is ervoor gekozen om doorgaand verkeer op deze korte verbinding naar Arnestein te weren. "Omrijden is nu eenmaal de prijs die we daarvoor moeten betalen", zei één van de aanwezigen in de pauze van de bijeenkomst. Maar wie wel over de voorgeschreven route naar Middelburg rijdt, moet over de Weizichtweg, die parallel aan de A58 Nieuw- en Sint Joosland verbindt met de Sloeweg. En ook op die weg hebben de Nieuwlanders wat aan te merken. Het is een 60 km-weg, dus staan er geen strepen op het midden van het wegdek, maar aan de zijkanten. Gevolg is dat men meer op het midden van de weg gaat rijden. In het donker en bij slecht weer kijkt de automobilist ook nog eens in de koplampen van het verkeer op de A58. En dan zijn er nog de mensen die vanaf de Sloeweg de Weizichtweg oprijden in de veronderstelling dat het de oprit naar de A58 is. |
Sloeweg blijft open voor landbouwverkeer |
Sinds de afsluiting van de Nieuwlandseweg tussen Nieuw- en Sint Joosland en Middelburg werd het landbouwverkeer tijdelijk over de Weizichtweg en de Sloeweg richting Middelburg geleid. Jaren is gepraat over hoe het landbouwverkeer zou moeten gaan rijden na de openstelling van de nieuwe N57. Het dorp zag het landbouwverkeer liever geweerd, maar het aanleggen van een speciaal landbouwviaduct over de A58 was te duur. Het landbouwverkeer dwingen om een omweg te maken over de dijkjes ten zuiden van het dorp is nu ook van de baan. Aalberts zei dat bij de herinrichting van de doorgaande route door het dorp rekening gehouden wordt met landbouwverkeer. Verder zei hij dat de gemeente bij het verstrekken van opdrachten zal bedingen dat er geen 'dumpers', tractoren met kiepwagens, gebruikt mogen worden. |
Nog geen oplossing voor landbouwverkeer door Nieuwland |
PZC: door Theo Giele. woensdag 14 oktober 2009 | 07:52
NIEUW- EN SINT JOOSLAND - Soms is helemaal niets doen ook een oplossing. De vier overheden die te maken hebben met het landbouwverkeer door en om Nieuw- en Sint Joosland hebben afgesproken voorlopig geen nieuwe wegen aan te leggen voor dit zware verkeer. Dit besluit werd gisteravond bekend gemaakt tijdens de dorpstafel. De dorpsbewoners klagen al jaren over het zware doorgaande transport door het dorp. Doordat het viaduct in de Schroeweg over de A58 (bij de Mortiere) van de provincie niet gebruikt mag worden door langzaamverkeer, reden de tractoren en combines over de Nieuwlandseweg en door Nieuw- en Sint Joosland. In de aanleg van de nieuwe N57 en het wegvallen van de Nieuwlandseweg als doorgaande route zag het dorp een kans om verlost te worden van het doorgaande landbouwverkeer. Of er niet meteen een bypass om het dorp aangelegd kon worden, of misschien een apart viaduct voor landbouwverkeer. Het bleken dure oplossingen te zijn waarvoor geen geld is. Drie jaar lang is gezocht naar een goede oplossing. Dat was en is niet eenvoudig, niet in de laatste plaats omdat er vier overheden bij betrokken zijn: de gemeente, het waterschap, de provincie en het Rijk. Het bestuurlijk overleg, waarin alle overheden zitten, besloot uiteindelijk om geen 'aanvullende maatregelen' te nemen. Het landbouwverkeer dat langs het dorp gaat moet straks kiezen uit drie routes: via Arnemuiden, in een wijde boog ten zuiden van het dorp of toch door Nieuw- en Sint Joosland en dan via een speciale passage met slagboom naar het mechanisatiebedrijf op Arnestein. Die laatste route wordt ongeschikt gemaakt voor het doorgaande landbouwverkeer. |
De gemeente gaat het komende jaar tellingen uitvoeren op de wegen. Aan de hand van de resultaten zal na één of twee jaar bekeken worden of er aanvullende maatregelen nodig zijn.
De telling is nodig omdat het tot op heden lastig is gebleken het probleem goed in kaart te brengen. De gemeente schat dat er gemiddeld vijftien tot twintig landbouwvoertuigen door het dorp rijden. Maar dat aantal is sterk afhankelijk van het seizoen en de weersomstandigheden. De nu aangedragen oplossing riep gisteravond wel vragen op. In geen geval mag Arnestein een sluiproute worden van doorgaand landbouwverkeer. Vanuit de zaal werd gisteravond dan ook gevraagd om de term bestemmingsverkeer Arnestein in het bestemmingsplan te beperken tot bestemmingsverkeer voor het landbouwmechanisatiebedrijf op Arnestein. Zodra de N57 af is staat de provincie landbouwverkeer op het viaduct van de Schroeweg over de A58 niet meer toe. Dat is nu tijdelijk toegestaan. Een van de aanwezigen uitte de vrees dat landbouwverkeer blijft rijden over de Weizichtweg, de parallelweg langs de A58 tussen het dorp en de Schroeweg, omdat veel boeren de route over de smalle dijkwegen onveilig vinden. Afgelopen voorjaar zeiden landbouworganisaties al deze route niet als een alternatief te zien. De bezorgde Nieuwlander vroeg zich af of onder druk van de boeren hetzij Arnestein, hetzij de Weizichtweg toch open gaat voor doorgaand landbouwverkeer. |
Nieuwland boos op Middelburg om landbouwverkeer |
PZC: door Annemarie Zevenbergen. dinsdag 02 juni 2009 | 16:54
NIEUW- EN SINT JOOSLAND - Het landbouwverkeer moet uit het dorp verdwijnen. Definitief. Daar bestaat bij de inwoners van Nieuw- en Sint Joosland geen twijfel over. Alleen 'lokaal verkeer van agrariërs in de omgeving' kan gewoon door de het dorp blijven rijden. Maar de loonbedrijven met hun zware vervoer, de zogenaamde dumpers, zullen als het aan Nieuwland ligt zo snel mogelijk uit het dorp geweerd worden. Men is dan ook boos op 'Middelburg' omdat de verkeersmaatregelen voor Nieuw- en Sint Joosland voorlopig van de baan zijn. "Opnieuw zijn wij de dupe van Middelburg. We krijgen een verkeerssplein voor onze neus gedumpt, we hebben geen aansluiting meer op de A58 en nu zou ook het landbouwverkeer nog door het dorp blijven rijden. Nee, daar gaan we ons zeker tegen verzetten ", aldus Krina de Visser, voorzitter van de dorpsvereniging. Haar man, lid van de klankbordgroep N57, vult aan: "Als we dat nu gewoon laten gebeuren, rijden ze hier over honderd jaar nog. Dat kan absoluut niet. Het dorp is niet geschikt voor dat zware verkeer. En de dijken, het kan toch ook niet goed zijn als ze over die binnendijken denderen." Krina: " Het gaat ons niet om de landbouwtractoren, maar om die zware vrachtwagens, de dumpers van de loonbedrijven. Die rijden volgeladen met zand soms zo'n dertig tot veertig keer per dag door het dorp." De term landbouwverkeer is voor Nieuwland zwaar beladen. Al jarenlang overigens. Het gaat de dorpelingen duidelijk niet om de agrariërs uit de omgeving. Of zoals Robbie Walraven, lid van de werkgroep Dorp van de Toekomst het verwoordt: " Niet de boer met tractor en ploeg, als je daar niet tegen kunt moet je niet op een dorp gaan wonen. Nee, het gaat om het zware verkeer dat hier door komt. Nu is er een tijdelijke ontheffing voor landbouwverkeer op de Weizichtweg en een deel van de Sloeweg vanwege de wegwerkzaamheden. Maar als die klaar zijn, vervalt die ontheffing. Dan kan het landbouwverkeer tot de Rode Leeuw en dan moeten ze stoppen. Want de Nieuwlandseweg en de Sloeweg zijn verboden voor landbouwverkeer. Dat staat vastgelegd in de Open Plan Uitwerking rijksweg 57. Pas op de rotonde bij de Mortiere in Middelburg mogen ze er weer op. En de sluis straks bij de Nieuwlandseweg is alleen bestemd voor het landbouwmechanisatiebedrijf op Arnestein 2. Dus wat nu?" |
Gaat landbouwverkeer straks door, langs of om Nieuw- en Sint Joosland?PZC 21 maart 2009 / door Theo Giele |
Het is een rafelrandje van het grote N57-project op Walcheren: wat te doen met het landbouwverkeer door of langs Nieuw- en Sint Joosland en
Middelburg?
Deze vraag houdt de gemeente Middelburg, de provincie Zeeland, waterschap Zeeuwse Eilanden en Rijkswaterstaat al tijden bezig.
Komend voorjaar moet de knoop worden doorgehakt. |
|
Het is geen kwestie die je met de Tomtom of routeplanner kan oplossen. Veiligheid, bereikbaarheid, betaalbaarheid en economische belangen vechten om voorrang bij het zoeken naar een oplossing voor het doorgaande landbouwverkeer in en om Middelburg. Knelpunt is Nieuw- en Sint Joosland Met alle belanghebbenden is gesproken: landbouwers, loonwerkers en dorpsbewoners. Maar wat voor de ene partij ideaal is, is voor de andere partij geen oplossing. "Hoe dan ook", zegt verkeerswethouder Frank Streng, "er moet een veilige oplossing voor de inwoners van Nieuw- en Sint Joosland komen. En Middelburg moet bereikbaar blijven voor het landbouwverkeer." Op de totale verkeersstroom neemt het zware landbouwverkeer in aantal een zeer bescheiden plaats in. Het is dan ook zeer afhankelijk van het seizoen. Rijden er op een rustige dag tien landbouwvoertuigen door het dorp, in het hoogseizoen denderen zestig tractoren, combines en andere rollende landbouwmachines over de Oude Rijksweg. Het daggemiddelde ligt tussen de twintig en de dertig. Dat mogen er niet veel zijn, een combine door het dorp of een tractor met een fors beladen aanhanger maakt wel indruk. Streng: "Bewoners ervaren dat als heel erg onveilig. Nieuw- en Sint Joosland ligt op de route van het landbouwverkeer dat het kanaal moet passeren over de Schroebrug in Middelburg. Voor het bereiken van het mechanisatiebedrijf op Arnestein werkt de aannemerscombinatie Kunst, die de N57 aanlegt, aan een oplossing. Er komt een verbinding tussen het Nieuw- en Sint Joosland en Arnestein. De kunst voor Kunst is een systeem te bedenken dat alléén landbouwverkeer met bestemming mechanisatiebedrijf van deze 'sluis' gebruik maakt. "Het mag absoluut geen sluiproute worden', aldus Streng. Om die 'sluis' naar het mechanisatiebedrijf te bereiken moet het landbouwverkeer door of langs het dorp. Het aanleggen van een omleiding tussen het dorp en de A58 is voor alleen dat bestemmingsverkeer een dure oplossing: je praat al gauw over bedragen richting de miljoen euro. Zo'n investering zou meer te rechtvaardigen zijn als ook het doorgaande landbouwverkeer er gebruik van zou maken. Dan moet de nieuwe Weizichtweg, parallel aan de A58, permanent voor landbouwverkeer worden opengesteld. Dat is zinloos zolang de provincie geen langzaam verkeer dult op haar deel van de Sloeweg - tot aan de rotonde bij de Mortiere. Maar zelfs al staat de provincie dit toe en wordt daarmee de bypass rendabeler, er kleeft voor het dorp weer een nadeel aan. Er rijdt dan geen landbouwverkeer meer over de Oude Rijksweg door het dorp, maar des te meer over de bypass vlak langs het dorp. Dan is er nog een derde variant: het herinrichten van de Oude Rijksweg zodat die veiliger wordt. Het landbouwverkeer wordt dan beperkt tot bestemmingsverkeer richting Arnestein. Voor het doorgaand landbouwverkeer wordt het hoe dan ook een paar kilometer omrijden als de provincie langzaam verkeer blijft verbieden op haar deel van de Sloeweg. Daar zijn niet alleen de boeren niet blij mee. Meer zwaar verkeer over de smalle, bochtige dijkjes en polderwegen kan het (toeristisch) fietsverkeer in de weg zitten. De inwoners van Nieuw- en Sint Joosland willen af van het doorgaand landbouwverkeer op de Oude Rijksweg. Dit staat prominent op het wensenlijstje in het dorpsplan. De Middelburgse raad droeg in december het college van burgemeester en wethouders op te onderzoeken hoe ze dit voor elkaar denken te krijgen. Voor de oplevering van de nieuwe N57, in december volgend jaar, moet er een oplossing zijn gevonden. Ambtenaren van gemeente, provincie, waterschap en Rijkswaterstaat leggen de komende tijd alle alternatieven naast elkaar. Nog voor de zomer zullen de politiek verantwoordelijken een besluit nemen. Omweg via dijkjes 'levensgevaarlijk'Waarom moeten die boeren met hun zware machines nou zo nodig door de stad? Han Kole van de afdeling Walcheren van de landbouworganisatie ZLTO en Johan de Visser van Cumela, de brancheorganisatie van de loonwerkers, leggen uit dat er paar zaken spelen.Ten zuiden van het kanaal zitten nogal wat loonwerkbedrijven die op heel Walcheren werken. Verder is er op het bedrijventerrein Arnestein een verzamelpunt van het CZAV. Hier kunnen boeren hun oogst naar toe brengen. Dat kan ook in Aagtekerke en bij Cevaal in Grijpskerke. CZAV geeft boeren die zelf naar Arnestein rijden, echter een premie omdat de coöperatie dan niet zelf met vrachtwagens de producten naar Arnestein hoeven te vervoeren. En dan zijn er nog de uienverwerkers op Zuid-Beveland die ook vanuit Walcheren bevoorraad worden. Boeren die aan beide zijden van het kanaal grond hebben of die met een collega van 'de overkant' samenwerken zijn ook gedwongen om het kanaal te passeren. Tenslotte zijn er landbouwmechannisatiebedrijven, bijvoorbeeld op Arnestein, die klanten aan beide zijden van het kanaal bedienen. Voor ZLTO-voorman Han Kole is er eigenlijk maar één alternatief: een bypass om Nieuw- en Sint Joosland langs de A58 en vervolgens over de nieuwe Weizichtweg naar de Schroeweg. De provincie moet dan maar het landbouwverkeer toestaan tussen de rotonde voor het viaduct en de bebouwde kom van Middelburg. De omweg via allerlei dijkjes en polderweggetjes ten zuiden van Nieuw- en Sint Joosland is voor hem geen alternatief, zegt Kole beslist. Veel wegen zijn zo smal dat twee auto's al de berm in moeten om elkaar de passeren. Laat staan grote landbouwmachines. "Dat is levensgevaarlijk. Die wegen zijn veel te smal. Je moet er niet eens over na willen denken." Bovendien lopen over deze wegen toeristische fietsroutes. De combinatie met landbouwverkeer ziet Kole helemaal niet zitten. "Het beste is dat de provincie de Schroeweg voor ons openstelt." |
Dorpsvereniging Nieuwland wil juridische positie versterken |
PZC: door Theo Giele. woensdag 04 maart 2009 | 09:12
NIEUW- EN SINT JOOSLAND - De dorpsvereniging van Nieuw- en Sint Joosland wil door een wijziging van haar statuten zich een sterkere
juridische positie verwerven.
|
|
Provincie houdt met Trekdijk vast aan criteriaPZC: door Theo Giele. woensdag 07 januari 2009 MIDDELBURG - Het dagelijks provinciebestuur doet nog geen uitspraken over de wenselijkheid van een bedrijventerrein ten westen van Nieuw- en Sint Joosland. Wel stellen Gedeputeerde Staten dat eerst gekeken moet worden naar mogelijkheden voor herinrichten en uitbreiden van oude bedrijventerreinen in de hele regio, dus niet alleen binnen de grenzen van Middelburg. In dit verband noemen Gedeputeerde Staten uitbreiding van het bedrijventerrein Poortersweg, bij de Vlissingse Buitenhaven, als mogelijkheid. De gemeente Middelburg kocht onlangs een perceel grond, grenzend aan de A58, met de bedoeling daar binnen een afzienbare periode ruimte voor bedrijven te creëren. Dit plan is in Nieuw- en Sint Joosland slecht ontvangen. Het dorp vreest ingesloten te raken tussen wegen en bedrijvigheid, ondanks de toezegging van het Middelburgse college dat het bedrijventerrein 'groen' zal worden ingepast in de omgeving. Het Statenlid Gabriëlle van Dinteren (GroenLinks) had aan Gedeputeerde Staten vragen gesteld over de kwestie. Van Dinteren vroeg zich af hoe de Middelburgse plannen zich verhouden tot het provinciale beleid. Gedeputeerde Staten antwoorden dat de plannen van Middelburg moeten passen in het Integraal Omgevingsplan Zeeland en het rapport Open Vensters dat over de bebouwing langs de A58 gaat. Overigens juicht de provincie het toe dat de gemeente Middelburg naar de lange termijn kijkt. Ook de keuze voor een strategisch aankoopbeleid van gronden, zoals ten westen van Nieuwland, kan volgens de provincie voordelen bieden. "Dat laat echter onverlet dat de onderbouwing van de noodzaak en de ruimtelijke afweging van de bewuste locatie nog dient plaats te vinden." De provincie wacht het regionaal bedrijventerreinprogramma van de drie Walcherse gemeenten af voordat een standpunt wordt ingenomen, aldus GS. De drie gemeenten werken nog aan deze regionale visie. |
Kritiek op plan bedrijvenstekPZC: vrijdag 12 december 2008 |
Dorpsvereniging tegen nieuw bedrijventerrein |
NIEUW- EN SINT JOOSLAND - Het duurt nog zeker vijf, misschien wel zes jaar, maar dan verrijst een nieuw bedrijventerrein ten westen van Nieuw- en Sint Joosland. Tenminste, als het aan de gemeente Middelburg ligt. De dorpsvereniging verzet zich tegen de plannen, want zij vreest voor overlast. Krina de Visser, voorzitter van de dorpsvereniging, is overdonderd door de plannen. "We hebben al regelmatig geluidsoverlast van het Sloegebied. En we hebben de N57 en de werkzaamheden die daar bij horen. Daar zaten we ook niet op te wachten. En dan ... hupsakee! Nog een bedrijventerrein erbij! Dat krijgen we ook nog eens op ons bord." |
Afvalput De Visser is niet de enige tegenstander van een nieuw bedrijventerrein. Els van Sluijs woont pal naast het betreffende gebied, tussen de A58 en de Trekdijk in. Ze noemt de plannen zeer kwalijk. "Mijn vraag is waarom het allemaal in Nieuwland moet? We worden al ingesloten door de A58, de N57 en het Sloegebied." Ook zij vreest voor verkeersoverlast. Een andere inwoner, Wim Staat, stuurde een Sinterklaasgroet naar de Middelburgse raadsleden over het toekomstige bedrijventerrein. Hij schreef daarin dat de gemeente het dorp beschouwt als afvalput. "Dit plan benadeelt het welzijn van de inwoners", zegt Staat. " We zijn gewend aan verkeers- en geluidsoverlast van het Sloegebied. Dat vinden we wel genoeg. Het moet klaar zijn met Nieuwland te pesten." Een andere bewoonster heeft minder problemen met het plan. Ze wil liever niet met haar naam in de krant. "Ik wacht gewoon even af", zegt ze. "Zolang ze maar niet in mijn achtertuin gaan bouwen."
Werkgelegenheid |
Bedrijven schreeuwen om ruimtePZC: door Theo Giele. dinsdag 09 december 2008 MIDDELBURG - De economische groei van Walcheren wordt geremd doordat de gemeente Middelburg geen vrije bedrijfsgrond meer heeft. Voorzitter Ko den Herder van de Middelburgse Bedrijven Club (MBC) deed gisteravond een dringend beroep op de raadscommissie Ruimte te zorgen dat er weer hectares bedrijventerrein bijkomen. "Arnestein zit al twee jaar op slot. Bedrijventerreinen buiten Middelburg zijn voor veel ondernemingen geen aantrekkelijk alternatief. Zo zijn er in Middelburg veel bedrijven in de metaalsector actief die met elkaar samenwerken. Dan is het essentieel dat je op korte afstand van elkaar zit." Den Herder sprak gisteren de raadscommissie toe naar aanleiding van het voorstel om ten westen van Nieuw- en Sint Joosland grond te kopen om daar eventueel een bedrijventerrein aan te leggen. Als buizenhandel Herstaco van Arnestein naar Vlissingen wordt verplaatst, biedt dat nog enig soelaas, maar volgens wethouder Hannie Kool-Blokland zal over vijf jaar een nieuw bedrijventerrein echt nodig zijn. Nieuw- en Sint Joosland moest vorige week in de krant over de plannen lezen. Kool-Blokland gaf toe dat een telefoontje naar de buren wel op zijn plaats was geweest. Els van Sluis, die straks het bedrijventerrein naast de deur dreigt te krijgen, kondigde aan zich met alle juridische middelen te zullen verzetten. Ze vreest veel overlast van het terrein door licht, lawaai, stank en verkeer. Haar woning zal, zo voorspelde ze, in waarde verminderen, ja mogelijk zelfs onverkoopbaar worden. Voorzitter Krina de Visser van de dorpsvereniging noemde het 'onvoorstelbaar' en 'onaanvaardbaar' dat Nieuwland dit op zijn bordje krijgt. Volgens haar dreigt haar dorp een 'tweede Doel' te worden, verwijzend naar het dorp bij Antwerpen dat door de havenuitbreiding wordt opgeslokt. Ironisch genoeg was de vergadering van de commissie Ruimte begonnen met de aanbieding van het rapport 'Dorp van de Toekomst' waarin vrijwilligers uit het dorp projecten beschreven om de leefbaarheid van het dorp te verbeteren. Wethouder Kool-Blokland verzekerde dat het bedrijventerrein modern en duurzaam zal worden, omringd door een groene singel. Raadslid Adrie van't Westeinde stelde de vraag of Middelburg wel de sprong over de A58 moet maken. De discussie wordt volgende week in de raad voortgezet. |
'Trekdijk pas na opknappen oude terreinen'PZC door Maurits Sep. vrijdag 05 december 2008 |
NIEUW- EN SINT JOOSLAND - Eerst oude bedrijventerreinen opknappen en alle nog beschikbare bedrijfsruimte op heel Walcheren benutten en dán pas nieuwe bedrijfsgrond aanleggen.
Dat is de volgorde die gedeputeerde Harry van Waveren voorstaat. |
Toch vindt hij het geen probleem dat Middelburg nu al vast nieuwe grond koopt om eventueel over enkele jaren aan de Nieuwlandse kant van de A58 een nieuw bedrijventerreintje aan te leggen.
"Dat is een strategische aankoop." Mocht Middelburg de grond willen gebruiken, dan zal Van Waveren zijn uitgangspunten opnieuw duidelijk maken.
Ook al omdat hij tegen 'corridorvorming' langs de A58 is. De provincie wil voorkomen dat aan beide zijden van de snelweg bedrijven komen en het zicht op het landschap ontnemen.
"Bovendien wacht ik nog steeds op een visie op de bedrijventerreinen op Walcheren. Die had een jaar geleden klaar moeten zijn. Zowel op Arnestein in Middelburg als bij de Buitenhaven in Vlissingen liggen nog grote opgaves én mogelijkheden. Dat is dus eerst aan de beurt." |
Bedrijvenplan verrast Nieuwlanddoor Theo Giele. dinsdag 02 december 2008 | 09:56 |
"Toen ik het las dacht ik: wel ja, moet dat er ook nog bij", aldus De Visser. "Het dorp heeft al geluid- en lichtoverlast van het Sloegebied. Door de aansluiting van de nieuwe N57 op de A58 gaat ook een stuk van de groene ruimte om het dorp verloren. We zitten hier dus echt niet op te wachten", aldus de voorzitter van de dorpsvereniging.
Hoewel het nog jaren kan duren voordat er echt een bedrijventerrein wordt aangelegd, moet de dorpsvereniging wel op haar hoede zijn. CDA-raadslid en Nieuwlander Jan Zwemer verwacht echter niet dat er veel weerstand tegen het plan zal zijn. Het terrein komt achter de dijk en de opritten van de nieuwe N57 te liggen. Dat Middelburg op zoek is naar nieuw bedrijventerrein was hem uiteraard bekend. Dat voor een sprong over de A58 gekozen was voor Zwemer wel een verrassing. "Maar ik denk dat het 'geen slechte optie' is. Wethouder Hannie Kool-Blokland zegt dat niet alle aangekochte dertig hectares als bedrijventerrein kunnen gaan dienen. "We moeten zorgen voor een groene inpassing", aldus de wethouder. Bovendien moet het nieuwe bedrijventerrein volgens haar aan eisen van duurzaamheid voldoen. |
Bedrijven ten westen van NieuwlandPZC: door Theo Giele. maandag 01 december 2008 MIDDELBURG - Om in de (verre) toekomst plaats te kunnen bieden aan bedrijven willen B en W van Middelburg zo'n dertig hectare grond kopen pal aan de A58 ten westen van Nieuw- en Sint Joosland. Het college heeft overeenstemming bereikt met de eigenaar van de percelen en vraagt de gemeenteraad geld voor de aankoop vrij te maken. Het gaat om een gebied tussen de A58, de Sloeweg en de Trekdijk. In een voorstel aan de gemeenteraad noemt het college dit gebied als 'voorkeurslocatie' voor een toekomstig bedrijventerrein in de gemeente Middelburg. In het voorstel wordt een looptijd van tien tot twintig jaar genoemd. Het bedrijventerrein Arnestein is praktisch vol. De schaarse lege ruimte die er nu nog is, is nodig om bedrijfsverplaatsingen bijvoorbeeld vanuit Ramsburg mogelijk te maken. De gemeente moet nu dan ook 'nee' verkopen aan ondernemingen die op zoek zijn naar bouwgrond. Volgens wethouder Albert de Vries is het niet de bedoeling het terrein op korte termijn te veranderen in een bedrijventerrein. De gemeente wil eerst ruimte scheppen door verplaatsing van Herstaco naar Vlissingen-Oost. Dit bedrijf, een van Europa's grootste handelaren in stalen buizen, neemt nu heel wat ruimte in langs het Kanaal door Walcheren. De gemeente Middelburg hoopt nog dit jaar overeenstemming te bereiken over de verhuizing van Herstaco. Voordat begonnen wordt aan de aanleg van het bedrijventerrein langs de A58 en de Schroeweg moeten eerst de hectares van Herstaco een nieuwe bestemming hebben gevonden.
Het plan voor het nieuwe bedrijventerrein maakt onderdeel uit van de vernieuwde Kwaliteitsatlas, die volgende maand aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. In die atlas wordt beschreven hoe de gemeente Middelburg er in hoofdlijnen moet gaan uitzien.
|
Nieuwland wil af van zwaar verkeer
PZC: door Theo Giele woensdag 22 oktober 2008
|
Verkeersoverlast Nieuw- en Sint Joosland beperken
|
De Bode: Door Britta Janssen Om de overlast van langzaam transportverkeer in Nieuw- en Sint Joosland te verminderen, komt er een permanent mobiel snelheidsmatrixbord op de Oude Rijksweg. Andere maatregelen wilde gemeente onderzoeken, samen met onder andere de dorpelingen. Dat liet Middelburg vorige week weten naar aanleiding van vragen van de CDA-gemeenteraadsfractie. “Een matrixbord alleen is niet afdoende, dat lijkt me logisch“, reageerde CDA'er Jan Zwemer. Zwemer - en ook de dorpsvereniging - pleit voor een parallelweg voor langzaam transportverkeer langs de A58. De Oude Rijksweg en de Veerstraat maken onderdeel uit van de doorgaande route van zwaar transportverkeer, zoals landbouwvoertuigen, en het 'langzame' grondtransport (tractoren met grondkarren). “Al dat langzame transportverkeer richting het Sloegebied of Beveland dreunt dwars door het dorp”, illustreert voorzitter Krina de Visser van dorpsvereniging Nieuw- en Sint Joosland. “Als er om 5.00 uur ‘s morgens een tractor langs rijdt, zit je rechtop in bed.” Ook de veiligheid van fietsers is volgens de dorpsvereniging in het geding. “We snappen niet dat er nog nooit iets extreem is misgegaan.“ De Visser denkt dat er door het matrixbord - die de snelheid van ieder passerend voertuig laat zien - wel wat mensen minder hard zullen gaan rijden, maar niet allemaal. “Je mag in het hele dorp dertig, maar er zijn er maar heel weinig die dat redden.“ Geluidswal Het probleem speelt al sinds begin jaren '90, aldus De Visser. “Toen hebben we een vergadering waarin de N57 en het langzame verkeer besproken werden gelijk aangegrepen om dat verkeer uit de kern te krijgen. Dat is niet gelukt en het probleem werd steeds groter, er kwamen steeds meer karren en tractoren. Het moeilijke eraan is dat we het probleem niet willen verleggen. Nu, met de werkzaamheden voor de N57, moet er wat gebeuren.” De dorpsvereniging zou graag een parallelweg zien tussen de A58 en de toekomstige geluidswal. Tussen de Hoge Stelle en de Langeweg zou die moeten aansluiten op de Oude Rijksweg. “Dan ligt 'ie voor iedereen uit de weg.“ Na al die jaren is de dorpsvereniging de moed nog niet verloren. “Je weet dat je bij de gemeente een lange adem moet hebben. In ieder geval wordt er nu weer over gepraat.” Realistisch Het CDA stelde haar vragen naar aanleiding van het project 'Dorp van de Toekomst' van de dorpsvereniging. Hierin staan punten die de dorpsgenoten graag verbeterd zouden willen zien. “In een presentatie in augustus kwam dit onderwerp als één van de speerpunten naar voren“, legt Jan Zwemer uit. “Door de aanleg van de N57 is Nieuw- en Sint Joosland éééén grote bouwput, een dorp in verdrukking.” In het kader van de leefbaarheid is het de bedoeling om van de Oude Rijksweg een straat te maken à la de Noordweg in Middelburg. “Met veel groene perkjes bijvoorbeeld. In dat beeld is geen ruimte voor grote denderkarren.“ Hij denkt dat het matrixbord alleen tijdelijk zal helpen, maar hij begrijpt dat het college van burgemeester en wethouders verdere maatregelen wil onderzoeken. “Het kost nogal wat geld, dus er moeten verstandige besluiten worden genomen.“ Zwemer vindt het plan voor een parallelweg realistisch. “Dit kunnen we nu inpassen in de plannen voor de N57,maar daarbij moeten dan wel de bewoners van de Hoge Stelle betrokken worden. Door de bouw van de N57 zit de besluitvorming in een stroomversnelling. Ik verwacht dat er over halfjaar structurele plannen zijn en die zien we met vertrouwen tegemoet.” |
Commentaar van het bestuur van de DorpsverenigingDe laatste tijd houdt de alternatieve route voor het langzame transportverkeer de gemoederen in ons dorp flink bezig. Zeker nu de gemeente van plan is op korte termijn een beslissing te nemen. De in de Bode genoemde parallelweg voor het zwaar verkeer achterlangs de Hoge Stelle en Walravenstraat lijkt de meest voor de hand liggende oplossing. Dit is ook door het team Verkeer van project Dorp van de Toekomst aan de gemeente gevraagd. Het bestuur van de Dorpsvereniging steunt deze oplossing, ervan uitgaande dat de weg zodanig wordt aangelegd dat de overlast voor de bewoners van de Hoge Stelle en Walravenstraat beperkt blijft. In een eerder overleg tussen Dorpsvereniging, Rijkswaterstaat en enkele omwonenden hadden laatstgenoemden al aangegeven dat zo'n weg dan achter de nog aan te leggen geluidswal langs de A58 moest komen. Want transportverkeer tussen de woningen en de geluidswal is eigenlijk van de gekke. Dit zou moeten lukken als de geluidswal minder breed wordt, of als geen wal maar een geluidsscherm wordt toegepast. Niet iedereen is er zeker van dat dit mogelijk is en vreest dat de geluidswal nog hoger wordt en dichter bij de woningen komt.
Om deze reden pleit Robbie Walraven voor een viaduct over de A58 voor uitsluitend het langzame vrachtverkeer ten oosten van het dorp.
De komende periode wil de gemeente met de betrokkenen ( Gemeente, Rijkswaterstaat, weggebruikers, omwonenden enz. ) overleggen welke van de 3 mogelijke oplossingen voor uitvoering in aanmerking komt. En als op 17 november de teams van Dorp van de toekomst hun ideeën aan de raadsleden presenteren, zal beslist over de alternatieve route voor langzaam transportverkeer worden gesproken. Dat het zware transportverkeer over de Oude Rijksweg op korte termijn geweerd moet worden, daar is iedereen wel van overtuigd. Pas dan kan de Oude Rijksweg en Veerstraat aantrekkelijker en veiliger worden gemaakt, het idee waar tijdens het Zomerfeest massaal op is gestemd. Het bestuur van de dorpsvereniging hoopt dat er snel een oplossing komt en wil beslist niet dat andere inwoners met forse overlast van het zware transportverkeer worden opgezadeld. Maar het zal niet eenvoudig zijn een oplossing te vinden, waar iedereen mee tevreden is. We vertrouwen er echter op dat bij alle betrokkenen de bereidheid bestaat om aan een goede oplossing mee te werken. |