Henk de Nood geniet nog steeds binnen de lijnen |
PZC: door Ron de Waal. vrijdag 11 december 2009 | 10:34
NIEUW· EN SINT JOOSLAND - Volgende week wordt hij vijftig jaar, maar of hij aan zijn laatste seizoen als speler bezig is laat hij nog in het midden. Henk de Nood twijfelt nog steeds over de voortzetting van zijn loopbaan. ,,Ik ben niet zo iemand die een bos bloemen krijgt en toch besluit door te gaan.'' Dat er een keer een einde aan zijn lange spelersloopbaan komt beseft hij maar al te goed, maar zijn definitieve afscheid wil Henk de Nood nog niet aankondigen. ,,De kans is wel groot'', zegt de bijna vijftigjarige speler van zaterdag vierdeklasser Nieuwland. ,,Maar ik weet het nog steeds niet zeker'', voegt hij er snel aan toe. ,,Anderen moeten maar oordelen of ik nog steeds goed mee kan, maar ik merk zelf dat ik al een poosje op de bodem zit. Conditioneel lukt het nog wel, maar zaken als keren en draaien worden zo langzamerhand een drama. Nu ben ik altijd al wel een houten klaas geweest, maar de explosiviteit is nu echt ver te zoeken. Maar goed, het is ook een uitdaging om die tekortkomingen te compenseren.'' Herstellen van een zware inspanning doet De Nood nog als de beste. ,,Ik ga de dag na een wedstrijd een stuk fietsen, of ik ga naar de sportschool. Herstellen doe ik nog steeds voorspoedig'', beweert de speler die ondertussen al 35 jaar in een eerste elftal actief is. ,,Op mijn vijftiende speelde ik al in het eerste van Nieuwland en daarna heb ik zeven jaar bij Arnemuiden gespeeld. Dat waren de mooiste jaren, want Arnemuiden is voor mij dé club'', klinkt het stellig. Nadat hij bij Nieuwland en Kruiningen de functie van speler/trainer had vervuld, dacht Henk de Nood dat hij bij Borssele aan zijn laatste kunstje bezig was. ,,Maar op mijn 45e belde Veere nog of ik interesse had. Ik dacht eerst dat ze daar gek geworden waren, maar ik ben er toch ingestapt.'' Uiteindelijk werd de cirkel rondgemaakt, toen De Nood bij Nieuwland terugkeerde. ,,En dat had ik nooit moeten doen. Ik ben een jongen van het dorp en het beeld was er nog van Henk de Nood in zijn jonge jaren.'' Toch lag het voor de hand dat De Nood de opvolger ging worden van de naar De Noormannen vertrekkende trainer Marco Schroevers. De Nood: ,,Dat zat inderdaad in de pen. Maar dat afgeketst. Ik ging tijdens mijn bedenktijd steeds meer twijfelen en heb uiteindelijk besloten om het niet te doen. Ik denk niet dat ik nu de juiste man ben voor deze groep. Marco Schroevers heeft prachtig werk geleverd. Die jongen heeft het echt in zijn vingers. Ik ben een heel ander type en ik vrees dat ik alleen maar meer zaken af zou breken dan opbouwen.'' Of De Nood nooit meer als trainer voor een groep komt te staan, zal hij niet direct beweren. ,,Wie weet, als er iets leuks op mijn pad komt.'' Vooralsnog is hij nog steeds binnen de lijnen te bewonderen. ,,En daarvan geniet ik nog steeds.'' |
|
Over een maand raast hier het verkeer over |
PZC: dinsdag 10 november 2009 | 15:22 NIEUW· EN SINT JOOSLAND - Bij Nieuw- en Sint Joosland wordt hard gewerkt aan het nieuwe viaduct van de A58 over de nieuwe N57. Het oude viaduct heeft al een nieuw dek en nu wordt het dek van het tweede, nieuwe viaduct gemaakt. Nog een maand en dan rijdt het verkeer over de nieuwe viaducten. In het weekeinde dat begint op vrijdag 11 december worden de viaducten op de A58 aangesloten. Dat betekent dat de weggebruikers niet meer de 'slinger' bij Nieuw- en Sint Joosland hoeven te nemen. Er kan dan weer gewoon rechtdoor worden gereden. De bypass wordt dan afgesloten. |
|
Bouwplan Nieuwland gewijzigd |
PZC: door Theo Giele. zaterdag 17 oktober 2009 NIEUW· EN SINT JOOSLAND - Aan de Quarleshavenstraat in Nieuw- en Sint Joosland worden aanmerkelijk minder appartementen voor senioren gebouwd dan oorspronkelijk was gepland. In plaats van dertig appartementen komen er tien, waarvan één in gebruik wordt genomen als welzijnsruimte. De bouw van twee groepswoningen voor elk zes psycho-geriatrische patiënten gaat gewoon door. Verder komen er acht eengezinswoningen in de prijsklasse van 185.000 tot 195.000 euro. Woningcorporatie Woongoed Middelburg maakte de wijziging van de plannen deze week bekend tijdens de dorpstafel. De bouwvergunning voor het nieuwbouwproject wordt nog dit jaar aangevraagd. Het plan om op het open terrein aan de Quarleshavenstraat te gaan bouwen is al bijna drie jaar oud. Bij de presentatie van de oorspronkelijke plannen luidde de kritiek dat er ook voor jonge gezinnen huizen moesten komen. Mede door de crisis op de huizenmarkt was Woongoed gedwongen om het project nog eens kritisch te bekijken. Conclusie was dat dertig appartementen voor Nieuw- en Sint Joosland misschien wat veel zou zijn. Woongoed vreest voor leegstand te bouwen als door wordt gegaan met de oude plannen. De afgelopen jaren hebben dertig tot veertig gegadigden zich gemeld voor de appartementen. Maar de praktijk van andere bouwprojecten leert dat lang niet alle geïnteresseerden ook daadwerkelijk naar een appartement verhuizen. Voordeel voor de huidige bewoners van de Quarleshavenstraat is dat de nieuwbouw minder hoog wordt en dat er meer open ruimte in het plan zit. |
Niets doen oplossing voor Nieuwland |
PZC: door Theo Giele. woensdag 14 oktober 2009 | 07:52
NIEUW- EN SINT JOOSLAND - Soms is helemaal niets doen ook een oplossing. De vier overheden die te maken hebben met het landbouwverkeer door en om Nieuw- en Sint Joosland hebben afgesproken voorlopig geen nieuwe wegen aan te leggen voor dit zware verkeer. Dit besluit werd gisteravond bekend gemaakt tijdens de dorpstafel. De dorpsbewoners klagen al jaren over het zware doorgaande transport door het dorp. Doordat het viaduct in de Schroeweg over de A58 (bij de Mortiere) van de provincie niet gebruikt mag worden door langzaamverkeer, reden de tractoren en combines over de Nieuwlandseweg en door Nieuw- en Sint Joosland. In de aanleg van de nieuwe N57 en het wegvallen van de Nieuwlandseweg als doorgaande route zag het dorp een kans om verlost te worden van het doorgaande landbouwverkeer. Of er niet meteen een bypass om het dorp aangelegd kon worden, of misschien een apart viaduct voor landbouwverkeer. Het bleken dure oplossingen te zijn waarvoor geen geld is. Drie jaar lang is gezocht naar een goede oplossing. Dat was en is niet eenvoudig, niet in de laatste plaats omdat er vier overheden bij betrokken zijn: de gemeente, het waterschap, de provincie en het Rijk. Het bestuurlijk overleg, waarin alle overheden zitten, besloot uiteindelijk om geen 'aanvullende maatregelen' te nemen. Het landbouwverkeer dat langs het dorp gaat moet straks kiezen uit drie routes: via Arnemuiden, in een wijde boog ten zuiden van het dorp of toch door Nieuw- en Sint Joosland en dan via een speciale passage met slagboom naar het mechanisatiebedrijf op Arnestein. Die laatste route wordt ongeschikt gemaakt voor het doorgaande landbouwverkeer. |
De gemeente gaat het komende jaar tellingen uitvoeren op de wegen. Aan de hand van de resultaten zal na één of twee jaar bekeken worden of er aanvullende maatregelen nodig zijn.
De telling is nodig omdat het tot op heden lastig is gebleken het probleem goed in kaart te brengen. De gemeente schat dat er gemiddeld vijftien tot twintig landbouwvoertuigen door het dorp rijden. Maar dat aantal is sterk afhankelijk van het seizoen en de weersomstandigheden. De nu aangedragen oplossing riep gisteravond wel vragen op. In geen geval mag Arnestein een sluiproute worden van doorgaand landbouwverkeer. Vanuit de zaal werd gisteravond dan ook gevraagd om de term bestemmingsverkeer Arnestein in het bestemmingsplan te beperken tot bestemmingsverkeer voor het landbouwmechanisatiebedrijf op Arnestein.
Zodra de N57 af is staat de provincie landbouwverkeer op het viaduct van de Schroeweg over de A58 niet meer toe. Dat is nu tijdelijk toegestaan. Een van de aanwezigen uitte de vrees dat landbouwverkeer blijft rijden over de Weizichtweg, de parallelweg langs de A58 tussen het dorp en de Schroeweg, omdat veel boeren de route over de smalle dijkwegen onveilig vinden. Afgelopen voorjaar zeiden landbouworganisaties al deze route niet als een alternatief te zien. De bezorgde Nieuwlander vroeg zich af of onder druk van de boeren hetzij Arnestein, hetzij de Weizichtweg toch open gaat voor doorgaand landbouwverkeer.
|
Al 25 jaar handwerken voor anderen |
NIEUW- EN SINT JOOSLAND - De sokken zijn al een kwart eeuw niet aan te breien, zoveel worden er verkocht. Ook zijn de handbeschilderde kaarten erg gewild. Daarna volgen de truien, vesten en babysokjes. FOTO: JASPER KARMAN. |
De Faam woensdag 7 oktober 2009 | door Marcel van der Voort NIEUW-EN SINT JOOSLAND - “Met veertien dames handwerken wij twee keer per maand op dinsdag voor goede doelen”, vertelt Jannij Joosse. De club uit Nieuw- en Sint Joosland bestaat 25 jaar en steunt projecten over de hele wereld. Het is dinsdagmiddag en twaalf van de handwerkende vrouwen tussen de vijfenzestig en tweeënnegentig jaar zitten in wijkpost de Springplank aan de Van Akenstraat, aan een lange tafel te handwerken. Bij een aparte tafel schildert Lenie van Eenennaam geduldig kaarten en kaarsen. Aan de tafel naast haar blijven de breipennen in beweging en de meesten maken sokken. “Die krijgen wij niet aangebreid”, meldt Lien Lobbezoo. Ondertussen blijft P. Joosse-Witte (92) ongestoord doorbreien. “Het is voor een goed doel. Ik ben er een kwart eeuw bij en het geeft veel gezelligheid”,verklaart ze. Het handwerk wordt regelmatig verkocht op evenementen. Zo hebben de dames ieder jaar rond Hemelvaartdag drie dagen lang een kraam bij Imkerij Poppendamme. Ook zijn ze onder andere in het Middelburgse verzorgingshuis Zwerfrust en tijdens Koninginnedag en op het zomerfeest in het eigen dorp. Recentelijk is de opbrengst geschonken aan het Parkinson Fonds, een waterputproject op de Molukken en aan de opleiding voor binnengeleide honden. In vijfentwintig jaar is circa 12.000 euro bij elkaar gehandwerkt. De handwerkclub viert dinsdag 13 oktober het jubileum. Dan gaan de breiwerkjes aan de kant en gaan de dames koffiedrinken en gezamenlijk eten. |
Schoolkinderen van toen zien elkaar
|
Nieuwe groepsfoto van een deel van de kinderen die in 1958 in klas vier tot en met acht van de christelijke lagere school in Nieuw- en Sint Joosland zaten. Direct links van het midden, op de tweede rij, staat meester Weerheym, naast Ineke Jacobsen ( rechts van het midden ).
|
PZC maandag 5 oktober 2009 | door Carla van de Merbel Het begon allemaal met een foto uit 1958. Een groepsfoto, met daarop de klassen vier tot en met acht van de christelijke lagere school uit Nieuw- en Sint Joosland en hun onderwijzers, gemaakt tijdens een schoolreisje naar Den Haag. Nu, 51 jaar later, troffen de volwassen geworden kinderen van toen elkaar weer. Zaterdag kwamen ze bijeen voor een reünie in de Merelhoeve, in het dorp waar ooit hun school stond. Allemaal dankzij Ineke Jacobsen, bij haar vroegere schoolgenoten beter bekend als Ineke Cornelisse. Ineke Jacobsen woont tegenwoordig in Tilburg, maar komt voor vakanties nog regelmatig naar Zeeland. Ze fietst dan met haar man over Walcheren en doet daarbij ook Nieuw- en Sint Joosland aan. Een jaar geleden trof ze daar oud-schoolgenoten Henk van Eenennaam en zijn vrouw Corrie Joosse die haar de foto van het schoolreisje in 1958 lieten zien. En toen begon het grote speurwerk. Via internet wist Ineke Jacobsen alle nog in leven zijnde kinderen en onderwijzers van de klassen die op de foto staan op te sporen. Ze kwam uit op zeventig personen, onder wie twee onderwijzers. Uiteindelijk kwamen er zaterdag, naast Ineke Jacobsen, 44 naar de reünie. Onder hen ook het schoolhoofd van toen, meester Weerheym. De andere onderwijzer was meester Alewijnse; Hij overleed op 14 september jl. Onderzoekende blikken (Wie is dat noe weer?), schuddende hoofden (Nee, ik weet echt niet wie je bent), enthousiaste uitroepen (Oh, wat leuk om je weer te zien) en opmerkingen die terugvoeren naar vroeger (Waar zijn je vlechtjes gebleven?). Zeker het eerste uur van de reünie zijn de uitroepen niet van de lucht. Ineke Jacobsen loopt tevreden rond. Haar missie is nu al geslaagd. Veel van 'de kinderen', zoals Jacobsen haar oud-schoolgenoten nog steeds per ongeluk noemt, wonen nog in Zeeland of zelfs op Walcheren of in Nieuw- en Sint Joosland. Een aantal is uitgevlogen. "De verste woont in Eibergen", zegt Jacobsen. "Maar die kon niet komen, die is ziek." Meester Weerheym (nu 79) kijkt met genoegen naar de hernieuwde kennismakingen van 'zijn' kinderen. Hij ziet ook tevreden terug op vroeger, naar de tijd dat hij hoofd was van de christelijke school in Nieuw- en Sint Joosland, in het gebouw waar nu theater De Wegwijzer zit. Dat was in de jaren 1957-1961. Het waren allemaàl beste kinderen, zegt hij. "Ik heb echt nooit problemen met ze gehad." Ineke volgde in de periode 1954-1960 onderwijs op de christelijke lagere school in het dorp. Daarvoor zat ze twee jaar op de kleuterschool, die gemengd christelijk-openbaar was. In 1960, op haar twaalfde, verruilde ze de school in Nieuwland voor de huishoudschool aan het Molenwater in Middelburg. Na haar trouwen vertrok ze naar Tilburg, haar man achterna. Ze nam de goeie herinneringen aan Nieuw- en Sint Joosland mee, ook die aan haar lagere schooltijd. Zoals die aan dat schoolreisje in 1958. "We gingen naar Panorama Mesdag! Dat maakte erg veel indruk." |
Door Theo Giele. PZC woensdag 23 september 2009
MIDDELBURG - Na de verder sombere beschouwingen over de financiële toekomst van de gemeente Middelburg gingen gisteravond twee mensen toch nog met een sprankje hoop naar huis. |
'We proberen zoveel mogelijk de reglementen uit 1824 na te leven. Dat maakt het ringrijden op Nieuwland zo mooi'
Voorzitter Ruud Mesu van jubilerende ringrijdersvereniging 'Soms moet het eerst slechter gaan voor het beter wordt, maar het dorp van de toekomst komt er' burgemeester Koos Schouwenaar 'Het is een heel hechte dorpsgemeenschap, er is hier eigenlijk nooit gedonder' Jan Neuteboom van de Rode Leeuw De kleurige kostuums van de ringrijders ontlokt veel reacties aan het Nieuwlandse publiek |
Een Spaanse 'schone' stuift over de baan, maar steekt mis |
PZC maandag 31 augustus 2009 | 01:17
NIEUW- EN SINT JOOSLAND - Een Spaanse 'schone' in flamenco jurk en rode corsage in het haar, steekt een sigaret op en neemt een slok uit een blikje bier. Ernaast staat een groepje 'bajesklanten' in zwart-wit gestreept pakken en een 'monnik' wandelt voorbij. Nieuw- en Sint Joosland viert feest zaterdag en dat is duidelijk te zien.
|
Nieuw- en Sint Joosland bruist
|
Dit jaar zijn er meer kramen dan ooit. |
NIEUW- EN SINT JOOSLAND – Het negende dorpsfeest van Stichting Zomerfeesten Nieuwland staat dit jaar in het teken van jubilea. Dorpsvereniging Nieuw- en Sint Joosland bestaat veertig jaar terwijl de plaatselijke ringrijdersvereniging haar 185e verjaardag viert. Op zaterdag 29 augustus is er in de dorpskom van alles te doen op deze Nieuwlandse dag. Dit wordt vrijdag voorafgegaan door de Dikke Bandenrace, een wielerfestijn voor diverse leeftijdscategorieën.
De Dikke Bandenrace wordt vrijdag verreden aan de Quarleshavenstraat. Tijdstippen en categorieën: 18.00 uur, dames vanaf 15 jr.; 18.30 uur 5 t/m 7 jaar, 3 km; 18.45 uur 8 t/m 10 jaar 4,5 km; 19.00 uur 11 en 12 jaar, 5 km; 19.00 uur 13 en 14 jaar 7 km. Tenslotte komen vanaf 19.45 ID-renners aan bod. Zij rijden een afstand van 20 km op racefietsen. De Intellectual Disability Club, een fietsclub van mensen met een verstandelijke beperking. De prijzen van de race worden vanaf 19.45 uur uitgereikt in de feesttent aan Achter de Kerk. Aansluitend is er een grote verloting. Zaterdag begint het feest om 8.00 uur met de start van de ringrijderij aan Achter de Kerk. De oudste ringrijdersvereniging van het land pakt ludiek uit, want de leden zullen deze dag verkleed aan de wedstrijd deelnemen. Iedereen is vrij om dat naar eigen inzichten te doen dus hoe dit uitpakt is een grote verrassing. De Dorpsvereniging geeft voorlichting over het project Dorp van de Toekomst. Verleden jaar hebben de Nieuwlanders op het dorpsfeest massaal gestemd over plannen om de leefbaarheid te verbeteren. Dat resulteerde in een ‘Dynamische Agenda’ van 19 punten. Deze meerjarenplanning, de zeer gewenste en door het gemeentebestuur beloofde herinrichting van de Oude Rijksweg voorop, staat onder druk door bezuinigingen bij de gemeente Middelburg. Tijdens het zomerfeest geeft de Dorpsvereniging informatie over de stand van zaken en kunnen mensen zich aanmelden voor werkgroepen. De projectgroep N57 van Rijkswaterstaat geeft eveneens voorlichting. In de kerk is van 10.00 tot 15.00 uur de expositie ’40 jaar Nieuwland(ers) in de krant’ te zien. Op de foto’s bij de artikelen staan vele dorpsgenoten. Molen Buiten Verwachting staat van 10.00 tot 16.00 uur open voor bezichtiging. De plaatselijke muziekvereniging Onda opent het muziekprogramma met een concert in de muziektent van 10.15 tot 11.15 uur. Daarna volgen Blaaskapel De Koenkelpot uit s Heerenhoek (feesttent 13.00-13.30 uur en straatoptreden 14.30 tot 15.00 uur), dweilband Vals Alarm (straatoptreden 13.30 tot 15.30 uur), gelegenheidsband Toeters & Bellen uit Veere (feesttent 15.00 tot 16.00 uur) en samenzang m.m.v. Mannenkoor Semper Fidelis (kerk 15.00 tot 16.00 uur). In de straten rond de kerk is een kraampjesmarkt van 10.00 tot 16.00 uur. Tegelijkertijd worden oude ambachten gedemonstreerd, terwijl de kinderen een kleedjesmarkt houden. Voor hen zijn er verder springkussens, een ballenbad en optredens van een ballongoochelaar.
Om 17.00 uur volgt de prijsuitreiking van de ringrijdersvereniging, om 18.30 uur gevolgd door het kampioenschap Sterkste man/vrouw van Nieuwland, waarbij allerlei krachttoeren worden uitgehaald. Ook de kinderen komen hierbij aan bod. Het evenement wordt afgesloten in de feesttent van 20.00 tot 23.30 uur met livemuziek van Flying Visit.
|
Nieuwland viert jubilea tijdens feest |
PZC: door Annemarie Zevenbergen woensdag 26 augustus 2009
NIEUW- EN SINT JOOSLAND - Nieuwland stort zich vanaf vrijdag volop in het feestgedruis. Dan begint het negende 'Zomerfeest Nieuwland', dat dit jaar in het teken staat van het 40-jarig bestaan van de dorpsvereniging en het 185-jarig jubileum van de ringrijdersvereniging. De jubilerende dorpsvereniging heeft in de kerk een tentoonstelling ingericht, getiteld '40 jaar Nieuwland(ers),' met foto's en oude krantenknipsels. Aan de hand daarvan kan de bezoeker zien wat er de afgelopen vier decennia in en om de kern is gebeurd. Daarnaast heeft de vereniging een aantal kramen op de kraampjesmarkt die zaterdag vanaf 10.00 uur in de dorpskom gehouden wordt. Zo komt het project 'Dorp van de Toekomst' aan de orde. Vorig jaar hebben inwoners gestemd over plannen om de leefbaarheid van de kern te verbeteren. Daaruit ontstond een meerjarenplanning. De dorpsvereniging licht de stand van zaken rond die planning toe. De Projectgroep N57 van Rijkswaterstaat geeft eveneens acte de présence op de kraampjesmarkt. Het dorpsfeest begint vrijdag om 18.00 uur met een Dikke banden-race voor de jeugd aan de Quarleshavenstraat. Voor de derde keer zal dan ook gestreden worden om het Open Nieuwlands Kampioenschap voor Dames, vanaf 15 jaar. Om 19.45 start ID Cycling, racefietsclub voor mensen met een verstandelijke beperking, voor 20 kilometer.
Zaterdag begint om 08.00 uur het ringrijden, waaraan ook rijders uit Middelburg en Arnemuiden meedoen. De deelnemers verschijnen vanwege het jubileum verkleed op de baan. De hele dag zijn de kerk en de molen open voor bezichtiging. Vanaf 10.00 uur is er een muziekprogramma dat om 15.00 uur wordt afgesloten met een samenzang, waaraan mannenkoor Semper Fidelis medewerking verleent. Om 18.30 uur staan spierballen centraal bij het Kampioenschap Sterkste man/vrouw van Nieuwland. Een feestavond met livemuziek door Flying Visit besluit het Zomerfeest.
|
Beter leren in de frisse lucht |
Het raam open doen om frisse lucht in de klas te krijgen, is op De Lonneboot in Nieuw- en Sint Joosland lang niet altijd mogelijk. Dan zitten kinderen ook zo weer op de tocht. Foto Ruben Oreel |
PZC: door Maurits Sep. donderdag 23 juli 2009
NIEUW- EN SINT JOOSLAND - Te warm in de klas? Te weinig frisse lucht? Dan zet je toch een raam open! Probleem opgelost, kost niks. |
Ja ja, was het maar zo simpel. Neem de Lonneboot in Nieuw- en Sint Joosland. "Wij hebben bovenraampjes, maar die kunnen alleen helemaal open of dicht. En als de wind erop staat, hebben we weer een tochtprobleem", vertelt directeur Frans Veijgen. "En in de winter kun je wel het raam openzetten, maar als je tegelijk de kachel laat branden, is dat toch ook niet erg slim."
Zoals veel oudere schoolgebouwen, laat de ventilatie in De Lonneboot te wensen over. De school heeft de problemen met het klimaat in de lokalen zelf aangekaart bij het bestuur van de Archipel-scholen. Een installatiebedrijf heeft metingen gedaan en ook de GGD heeft lokalen onderzocht. Conclusies: te veel CO2 in de lucht, ofwel: te weinig zuurstof. De belangrijkste en simpelste tip had toch weer te maken met die bovenraampjes. Daar moet een mechanisme op komen, zodat ze ook een beetje open kunnen, of iets meer, of minder. Maar maatwerk is duur hoor, waarschuwt Veijgen. "Twaalf van die mechanismen kosten samen 4000 euro. Dat is voldoende voor drie lokalen. En dan hebben we alleen de lokalen op het zuidwesten aangepakt."
Intussen moeten de leerkrachten van de Lonneboot zich toch maar behelpen met af en toe een open raam. Veijgen begint er zelf de schooldag mee. Zodat er verse lucht binnenkomt voordat de kinderen aan de lesdag beginnen. "Want we weten uit onderzoek dat kinderen beter presteren als het klimaat goed is. Ze hebben echt voordeel bij een fris lokaal."
|
Vervanging riool Nieuwland |
Nieuwland boos op Middelburg |
PZC: door Annemarie Zevenbergen. dinsdag 02 juni 2009 | 16:54
NIEUW- EN SINT JOOSLAND - Het landbouwverkeer moet uit het dorp verdwijnen. Definitief. Daar bestaat bij de inwoners van Nieuw- en Sint Joosland geen twijfel over. Alleen 'lokaal verkeer van agrariërs in de omgeving' kan gewoon door de het dorp blijven rijden. Maar de loonbedrijven met hun zware vervoer, de zogenaamde dumpers, zullen als het aan Nieuwland ligt zo snel mogelijk uit het dorp geweerd worden. Men is dan ook boos op 'Middelburg' omdat de verkeersmaatregelen voor Nieuw- en Sint Joosland voorlopig van de baan zijn.
"Opnieuw zijn wij de dupe van Middelburg. We krijgen een verkeerssplein voor onze neus gedumpt, we hebben geen aansluiting meer op de A58 en nu zou ook het landbouwverkeer nog door het dorp blijven rijden. Nee, daar gaan we ons zeker tegen verzetten ", aldus Krina de Visser, voorzitter van de dorpsvereniging.
Haar man, lid van de klankbordgroep N57, vult aan: "Als we dat nu gewoon laten gebeuren, rijden ze hier over honderd jaar nog. Dat kan absoluut niet. Het dorp is niet geschikt voor dat zware verkeer. En de dijken, het kan toch ook niet goed zijn als ze over die binnendijken denderen."
De term landbouwverkeer is voor Nieuwland zwaar beladen. Al jarenlang overigens. Het gaat de dorpelingen duidelijk niet om de agrariërs uit de omgeving. |
Reacties overgenomen van website PZC: Ik maak mij als een van weinigen al langer druk over deze ontwikkl. Je dankt toch niet dat het plan om zwaar verkeer om te leiden ooit serieus is geweest ? Nu de rest van de ellende is gerealiseerd met nauwelijks verweer tegen het verdwijnen van ons fietspad , afsluiten van de aansluiting A58, het slopen van een 80 km weg en daar een levensgevaarlijk 60 km weggetje voor terug te geven is dit het sluitstuk van het Middelburgs bedrog. Nieuwland krijgt nu ook nog Arnestein 3 en langzaam zal het wegpesten doorgezet worden. Dat moet ook wel want een heel dorp onteigenen is te duur. De geluidszone naar het sloe is ook pas opgerekt dus vanaf die kant komt straks de volgende aanval, reeds ingezet met door iedereen ongewenste windmolens, maar ja Middelburg moest nog aan z'n verplichtingen komen dus waar zet je die dan neer ? juist ..... martin - 02-06-2009 | 21:36 Ach ja, groot gelijk, maar het heeft geen zin, Alles zal de gemeente doen om de Mortiere veilig te stellen van zwaar verkeer, de rest kan .... vallen. Piet - 02-06-2009 | 14:45
ik zie het verschil niet tussen een dumper met 30 ton grond of een gierinjecteur met 30 ton koeimest, het meeste agrarische verkeer is van een dusdanig grote omvang dat het zowieso levensgevaarlijk is om zoiet tegen te komen op de binnenwegen rond nieuw en st joost
m - 02-06-2009 | 14:43
|
185 jaar ringrijden in Nieuwland |
De Faam: 29 mei 2009
NIEUW- EN SINT JOOSLAND - Pinksterdrie is in Nieuwland een ijzersterk merk. |
Sloop rijdek viaduct Molenzicht |
Foto Ruben Oreel |
PZC: woensdag 27 mei 2009 NIEUW- EN SINT JOOSLAND - Van het viaduct Molenzicht bij Nieuw- en Sint Joosland resteren nog slechts de steunpilaren en de dwarsliggers
Het oude rijdek wordt gesloopt. Ten behoeve van de aansluiting van de
nieuwe N57 op de autosnelweg A58 is een breder wegdek nodig. In plaats
van het bestaande viaduct te verbreden, heeft Rijkswaterstaat besloten
om er meteen een geheel nieuw, breed rijdek op te leggen. Het oude zou
binnen afzienbare tijd toch vervangen moeten worden. Om het werk aan het
viaduct mogelijk te maken is er ter plekke een 'bypass' van de A58 gemaakt.
|
Stilte voor de storm |
PZC: vrijdag 08 mei 2009 | 07:52
NIEUW- EN SINT JOOSLAND - Vanaf maandag raast het verkeer over deze strook asfalt bij Nieuw- en Sint Joosland. Het is de bypass van de A58, die komend weekeinde wordt aangesloten op de autosnelweg. Het dek van het Molenzichtviaduct, waar tot voor kort de Nieuwlandseweg onderdoor ging, wordt vervangen en er komen nieuwe 'kunstwerken' die het knooppunt vormen tussen de nieuwe N57 richting Gapinge en verder en de A58. Speciaal voor de fietsers is er een tunneltje onder de bypass gemaakt. Dat tunneltje maakt het ook mogelijk dat een rouwstoet vanuit Nieuw- en Sint Joosland naar de begraafplaats aan de overkant van de A58 kan rijden. |
Gemeente wil schoolbus terug in Nieuwland |
PZC: dinsdag 05 mei 2009 | 07:52
NIEUW- EN SINT JOOSLAND - Met ingang van het nieuwe schooljaar zouden middelbare scholieren uit Nieuw- en Sint Joosland weer in hun eigen dorp op de bus naar Goes moeten kunnen stappen. De antwoordt het Middelburgse college van B en W op vragen van het CDA. Sinds het viaduct onder de A58 is afgesloten doet de (school)bus (lijn 47) het dorp niet meer aan. Kinderen die in Goes op school zitten, moeten nu in Arnemuiden opstappen. Het college is het met de CDA-fractie eens dat het niet acceptabel is dat door het vervallen van de halte Nieuw- en Sint Joosland in een 'groter isolement' komt. De provincie beslist over het openbaar vervoer. Daarom heeft de gemeente daar aangeklopt om de dienstregeling aan te passen. De provincie heeft beloofd hier naar te kijken.
B en W van Middelburg vinden dat de aanpassing van de dienstregeling
niet mag wachten tot half december, traditioneel de periode waarin
nieuwe bustijden ingaan. "Een logisch tijdstip is de aanvang van het
nieuwe schooljaar", aldus B en W.
|
Stefan Knuijt 3e bij Christina ConcoursPZC 6 april 2009Getalenteerde leerling Muziekschool scoort met eigen compositie. NIEUW- EN SINT JOOSLAND - De zestienjarige Stefan Knuijt uit Nieuw- en Sint Joosland heeft zaterdag tijdens het Prinses Christina Concours in Den Haag drie prijzen gewonnen. De 5-vwo'er van CSW Middelburg behaalde met zijn compositie '12 Epigrammen' voor piano de derde plaats op het concours. |
Hij mag een masterclass volgen bij een componist van naam naar keuze.
Verder won hij cd-bonnen ter
waarde van 150 euro. Ook mag Knuijt, die piano en euphonium studeert aan
de Zeeuwse Muziekschool, een repetitie en concert bijwonen van het
Residentie Orkest, met na afloop een gesprek met de artistiek leider.
Hij krijgt bovendien de gelegenheid te spreken met de componist van het werk dat die dag gespeeld wordt. De compositie 12 Epigrammen bestaat uit 12 korte stukjes in verschillende toonsoorten, die zonder onderbreking ten gehore worden gebracht. Knuijt, na afloop: "En nu? Een stuk voor slagwerk componeren, misschien." |
Wordt het straks door, langs of om Nieuw- en Sint Joosland?PZC 21 maart 2009 / door Theo Giele |
Het is een rafelrandje van het grote N57-project op Walcheren: wat
te doen met het landbouwverkeer door of langs Nieuw- en Sint Joosland en
Middelburg?
Deze vraag houdt de gemeente Middelburg, de provincie Zeeland,
waterschap Zeeuwse Eilanden en Rijkswaterstaat al tijden bezig.
Komend voorjaar moet de knoop worden doorgehakt. |
Het is geen kwestie die je met de Tomtom of routeplanner kan oplossen. Veiligheid, bereikbaarheid, betaalbaarheid en economische belangen vechten om voorrang bij het zoeken naar een oplossing voor het doorgaande landbouwverkeer in en om Middelburg. Knelpunt is Nieuw- en Sint Joosland. Met alle belanghebbenden is gesproken: landbouwers, loonwerkers en dorpsbewoners. Maar wat voor de ene partij ideaal is, is voor de andere partij geen oplossing. "Hoe dan ook", zegt verkeerswethouder Frank Streng, "er moet een veilige oplossing voor de inwoners van Nieuw- en Sint Joosland komen. En Middelburg moet bereikbaar blijven voor het landbouwverkeer." Op de totale verkeersstroom neemt het zware landbouwverkeer in aantal een zeer bescheiden plaats in. Het is dan ook zeer afhankelijk van het seizoen. Rijden er op een rustige dag tien landbouwvoertuigen door het dorp, in het hoogseizoen denderen zestig tractoren, combines en andere rollende landbouwmachines over de Oude Rijksweg. Het daggemiddelde ligt tussen de twintig en de dertig. Dat mogen er niet veel zijn, een combine door het dorp of een tractor met een fors beladen aanhanger maakt wel indruk. Streng: "Bewoners ervaren dat als heel erg onveilig. Nieuw- en Sint Joosland ligt op de route van het landbouwverkeer dat het kanaal moet passeren over de Schroebrug in Middelburg. Voor het bereiken van het mechanisatiebedrijf op Arnestein werkt de aannemerscombinatie Kunst, die de N57 aanlegt, aan een oplossing. Er komt een verbinding tussen het Nieuw- en Sint Joosland en Arnestein. De kunst voor Kunst is een systeem te bedenken dat alléén landbouwverkeer met bestemming mechanisatiebedrijf van deze 'sluis' gebruik maakt. "Het mag absoluut geen sluiproute worden', aldus Streng. Om die 'sluis' naar het mechanisatiebedrijf te bereiken moet het landbouwverkeer door of langs het dorp. Het aanleggen van een omleiding tussen het dorp en de A58 is voor alleen dat bestemmingsverkeer een dure oplossing: je praat al gauw over bedragen richting de miljoen euro. Zo'n investering zou meer te rechtvaardigen zijn als ook het doorgaande landbouwverkeer er gebruik van zou maken. Dan moet de nieuwe Weizichtweg, parallel aan de A58, permanent voor landbouwverkeer worden opengesteld. Dat is zinloos zolang de provincie geen langzaam verkeer dult op haar deel van de Sloeweg - tot aan de rotonde bij de Mortiere. Maar zelfs al staat de provincie dit toe en wordt daarmee de bypass rendabeler, er kleeft voor het dorp weer een nadeel aan. Er rijdt dan geen landbouwverkeer meer over de Oude Rijksweg door het dorp, maar des te meer over de bypass vlak langs het dorp. Dan is er nog een derde variant: het herinrichten van de Oude Rijksweg zodat die veiliger wordt. Het landbouwverkeer wordt dan beperkt tot bestemmingsverkeer richting Arnestein. Voor het doorgaand landbouwverkeer wordt het hoe dan ook een paar kilometer omrijden als de provincie langzaam verkeer blijft verbieden op haar deel van de Sloeweg. Daar zijn niet alleen de boeren niet blij mee. Meer zwaar verkeer over de smalle, bochtige dijkjes en polderwegen kan het (toeristisch) fietsverkeer in de weg zitten. De inwoners van Nieuw- en Sint Joosland willen af van het doorgaand landbouwverkeer op de Oude Rijksweg. Dit staat prominent op het wensenlijstje in het dorpsplan. De Middelburgse raad droeg in december het college van burgemeester en wethouders op te onderzoeken hoe ze dit voor elkaar denken te krijgen. Voor de oplevering van de nieuwe N57, in december volgend jaar, moet er een oplossing zijn gevonden. Ambtenaren van gemeente, provincie, waterschap en Rijkswaterstaat leggen de komende tijd alle alternatieven naast elkaar. Nog voor de zomer zullen de politiek verantwoordelijken een besluit nemen. Omweg via dijkjes 'levensgevaarlijk'Waarom moeten die boeren met hun zware machines nou zo nodig door de stad? Han Kole van de afdeling Walcheren van de landbouworganisatie ZLTO en Johan de Visser van Cumela, de brancheorganisatie van de loonwerkers, leggen uit dat er paar zaken spelen.Ten zuiden van het kanaal zitten nogal wat loonwerkbedrijven die op heel Walcheren werken. Verder is er op het bedrijventerrein Arnestein een verzamelpunt van het CZAV. Hier kunnen boeren hun oogst naar toe brengen. Dat kan ook in Aagtekerke en bij Cevaal in Grijpskerke. CZAV geeft boeren die zelf naar Arnestein rijden, echter een premie omdat de coöperatie dan niet zelf met vrachtwagens de producten naar Arnestein hoeven te vervoeren. En dan zijn er nog de uienverwerkers op Zuid-Beveland die ook vanuit Walcheren bevoorraad worden. Boeren die aan beide zijden van het kanaal grond hebben of die met een collega van 'de overkant' samenwerken zijn ook gedwongen om het kanaal te passeren. Tenslotte zijn er landbouwmechannisatiebedrijven, bijvoorbeeld op Arnestein, die klanten aan beide zijden van het kanaal bedienen. Voor ZLTO-voorman Han Kole is er eigenlijk maar één alternatief: een bypass om Nieuw- en Sint Joosland langs de A58 en vervolgens over de nieuwe Weizichtweg naar de Schroeweg. De provincie moet dan maar het landbouwverkeer toestaan tussen de rotonde voor het viaduct en de bebouwde kom van Middelburg. De omweg via allerlei dijkjes en polderweggetjes ten zuiden van Nieuw- en Sint Joosland is voor hem geen alternatief, zegt Kole beslist. Veel wegen zijn zo smal dat twee auto's al de berm in moeten om elkaar de passeren. Laat staan grote landbouwmachines. "Dat is levensgevaarlijk. Die wegen zijn veel te smal. Je moet er niet eens over na willen denken." Bovendien lopen over deze wegen toeristische fietsroutes. De combinatie met landbouwverkeer ziet Kole helemaal niet zitten. "Het beste is dat de provincie de Schroeweg voor ons openstelt." |
Tapijt van asfalt verbindt Nieuw- en Sint Joosland met Middelburg |
PZC: woensdag 11 maart 2009 | 07:48
NIEUW- EN SINT JOOSLAND - Een tapijt van asfalt wordt uitgerold over de Weizichtweg. Vanaf eind maart is dit de verbinding voor het gemotoriseerde verkeer tussen Nieuw- en Sint Joosland en Middelburg. De weg loopt parallel aan de A58 tussen de rotonde bij het viaduct in de Sloeweg-Noord en het dorp. Als de Weizichtweg is opengesteld wordt de verbinding tussen stad en dorp via de Nieuwlandseweg voor gemotoriseerd verkeer afgesloten. Alleen fietsers kunnen dan nog daar onder de A58 door. |
Foto Lex de Meester |
Lijn 47 rijdt nog maandje door Nieuwland |
PZC: door Theo Giele. donderdag 05 maart 2009 | 08:02
NIEUW- EN SINT JOOSLAND - Tot eind deze maand rijdt de 'scholierenbus' van Connexxion naar Goes toch nog over Nieuw- en Sint Joosland. Vanwege de afsluiting van de oprit naar de A58 zou lijn 47 al vanaf 1 maart al niet meer via het dorp rijden. Maar na overleg met onder meer de dorpsvereniging is dit uitgesteld tot het einde van de maand. Dan wordt de onderdoorgang van de Nieuwlandseweg onder de A58 voorgoed afgesloten. Lijn 47 rijdt vanaf 30 maart van Middelburg regelrecht naar Arnemuiden. Daar kunnen de Nieuwlandse scholieren dan opstappen op lijn 47 of lijn 46 naar Goes. Of deze maatregel onherroepelijk is volgens de voorzitter van de dorpsvereniging Krina de Visser is nog niet helemaal duidelijk. Maar Connexxion is er helder over. Lijn 47 zal niet meer door het dorp rijden. "De alternatieve route kost helaas te veel tijd", aldus een woordvoerder. Om niet te laat in Goes te arriveren zou de bus veel vroeger moeten vertrekken vanaf alle haltes vóór Nieuw- en Sint Joosland. En dat is nadelig voor de grootste groep gebruikers. Alleen de opdrachtgever van Connexxion, de provincie Zeeland, kan de Nieuwlandse scholieren nog te hulp schieten. De provincie wil nog deze maand het probleem in kaart brengen. Daarbij zal ook een rol spelen hoeveel scholieren met het verdwijnen van de halte van lijn 47 te maken hebben.
Voorzitter De Visser van de dorpsvereniging vindt dat de scholieren
recht hebben op een oplossing. "Ze hebben tenslotte niet voor niets een
busabonnement gekocht."
|
Dorpsvereniging Nieuwland wil juridische positie versterken |
PZC: door Theo Giele. woensdag 04 maart 2009 | 09:12
NIEUW- EN SINT JOOSLAND - De dorpsvereniging van Nieuw- en Sint Joosland wil door een wijziging van haar statuten zich een sterkere juridische positie verwerven. Door haar doelstellingen wat breder te omschrijven wil de vereniging bij het maken van bezwaren tegen bepaalde ontwikkelingen een partij met recht van spreken worden. In het verleden werd de dorpsvereniging niet ontvankelijk verklaard bij het indienen bezwaren tegen onder meer het verdwijnen van een fietspad richting Middelburg. De aangekondigde aanleg van het bedrijventerrein Trekdijk, ten westen van het dorp, is de directe aanleiding voor de statutenwijziging. Voorzitter Krina de Visser kondigde gisteravond tijdens de ledenvergadering aan dat er op korte termijn een speciale vergadering zal worden uitgeschreven om de leden om goedkeuring hiervoor te vragen. "We moeten alert blijven", aldus De Visser. "En daarvoor is het nodig dat onze bezwaren ontvankelijk verklaard worden." Ze heeft nog stille hoop dat het bedrijventerrein er toch niet komt. "We hebben in het verleden wel meer van zulke akkefietjes op Nieuwland gehad. Er zouden varkensboeren komen, dan weer kassen of slib. Zover is het allemaal niet gekomen, dus wie weet." Wijkwethouder Huub van Klinken zei dat het nieuwe bedrijventerrein zorgvuldig in het landschap zal worden ingepast, met veel groen. Daar waren niet alle aanwezigen gerust op. Een van hen zei te vrezen dat de Trekdijk de eerste stap wordt richting het Sloegebied. Van Klinken zei dat dit nadrukkelijk niet de bedoeling is. |
Andrea van wegrestaurant De Roode Leeuw in Nieuw en Sint- Joosland hoopt dat de klanten blijven komen. Foto: Izaäk Verkeste |
FAAM Marcel Van Der Voort - dinsdag 24 februari
2009
NIEUW- EN SINT JOOSLAND - “Ik vind het waardeloos
dat de op- en afrit van de A58 is afgesloten. Omrijden via
bijvoorbeeld Arnemuiden bezorgt mij ergernis”, verzucht
Gerrit Boer die aan de Nieuwlandseweg in Nieuw- en Sint Joosland
woont. De snelweg wordt omgelegd en daarom kunnen automobilisten
niet langer van het dorp richting Goes, of daar vanuit Vlissingen
de weg verlaten. De werkzaamheden zijn nodig voor de aanleg van
de N57. “Ik heb er nu geen zicht op of de N57 veiliger
wordt. Ze moeten veel doen en zijn volgens mij overal tegelijk
bezig. Het is vooral een modderig zooitje. Er is onvoldoende naar
omwonenden geluisterd. Wij hebben een praatgroep gehad, maar dat
heeft niets opgeleverd.” |
Op- en afritten Nieuwland afgesloten |
Aanleg knooppunt vergt omleiding |
PZC: door Theo Giele. zaterdag 14 februari 2009
NIEUW- EN SINT JOOSLAND - Vanaf komende maandag verandert de verkeerssituatie bij Nieuw- en Sint Joosland sterk. Om de aansluiting van de nieuwe N57 op de A58 te kunnen maken wordt de oprit richting Goes en de afrit Nieuw- en Sint Joosland / Arnestein vanuit Vlissingen afgesloten. Op 1 maart gaat ook de Nieuwlandseweg onder de A58 dicht. Om Nieuw- en Sint Joosland bereikbaar te houden wordt een parallelweg (Weizichtweg) langs de A58 aangelegd. Die verbindt het dorp met het viaduct bij de afslag Middelburg. Bij het dorp zijn de werkzaamheden voor het nieuwe knooppunt in volle gang. Tussen de molen en de A58 zijn waterlopen gewijzigd, waterkeringen verlegd en zandlichamen neergelegd. Dit is allemaal nodig om de nieuwe (snel)weg N57 van Middelburg richting Gapinge en Veersedam aan te laten sluiten op de A58. De opening van de N57 op Walcheren staat gepland voor eind 2010. Het werk voor de op- en afritten bij Nieuw- en Sint Joosland zullen nog een jaar in beslagnemen.
Voor fietsers wordt een aparte doorgang onder de A58 gemaakt. Daarvan
kunnen ook rouwstoeten uit Nieuw- en Sint Joosland naar de begraafplaats
gebruik maken.
|
Lijn 47 niet meer langs Nieuwland |
PZC: donderdag 12 februari 2009
NIEUW- EN SINT JOOSLAND - Vanaf maandag 1 maart rijdt buslijn 47 (Serooskerke-Krabbendijke) niet meer langs Nieuw- en Sint Joosland. |
Vanaf die dag is de onderdoorgang in de Nieuwlandseweg onder de A58
afgesloten vanwege de werkzaamheden voor aanleg van de N57.
Connexxion laat de bus daarom via Arnemuiden rijden. Reizigers uit
Nieuw- en St. Joosland moeten op eigen gelegenheid naar de halte
Clasinastraat in Arnemuiden gaan en kunnen dan met lijn 46 of 47 verder
reizen.
De vertrektijden van lijn 47 in Arnemuiden zijn dezelfde als in Nieuw-
en Sint Joosland. De halte Clasinastraat is de enige halte die lijn 47
in Arnemuiden aandoet.
|
Op- en afrit Arnestein deels afgesloten |
PZC dinsdag 10 februari 2009
MIDDELBURG - Vanaf maandag is de verkeerssituatie bij afrit Arnestein van de A58 bij Nieuw- en Sint Joosland drastisch gewijzigd.
In verband met de werkzaamheden voor de nieuwe N57 worden de oprit naar
de A58 richting Goes en de afrit van de A58 vanuit de richting
Vlissingen afgesloten.
Verkeer vanaf de Nieuwlandseweg richting Goes wordt omgeleid via het
viaduct bij de afrit Middelburg. Verkeer vanuit Vlissingen richting
Arnestein wordt via de afslag Middelburg omgeleid. Rijkswaterstaat geeft
de omleidingsroutes met borden aan.
|
Fietser geschept door auto bij NieuwlandPZC: dinsdag 20 januari 2009 NIEUW- EN SINT JOOSLAND - Een fietser (56) uit de gemeente Middelburg is gisteren op de Nieuwlandseweg bij Nieuw- en Sint Joosland geschept door een auto.
Dat gebeurde rond 15 uur toen de uit de gemeente Veere afkomstige
bestuurder (35) van de auto de oprit van de A58 richting Vlissingen
opdraaide en de fietser geen voorrang verleende. De fietser is naar het
ziekenhuis gebracht.
|
Auto tegen de vangrail op A58 bij NieuwlandPZC: zaterdag 17 januari 2009
NIEUW- EN SINT JOOSLAND Een 19-jarige man uit 's-Gravenpolder is
gisterochtend rond zeven uur op de noordbaan van de A58 ter hoogte van
de afslag Nieuw- en Sint Joosland met zijn auto tegen de vangrail gebotst.
Dat gebeurde doordat hij moest uitwijken voor een vrachtauto die naar
links week voor een andere, invoegende vrachtwagen. De auto van de man
uit 's-Gravenpolder is door de aanrijding beschadigd geraakt.
|
De Roode Leeuw |
PZC: donderdag 15 januari 2009
Met het idee dat de Roode Leeuw een typisch truckersrestaurant is, gingen we deze zondagavond naar Nieuw- en Sint Joosland. Maar in het wegrestaurant dat op een soort eilandje tussen het dorp en de A58 ligt, troffen we geen bar aan vol met vrachtwagenchauffeurs die een snelle, maar voedzame hap aten. De Roode Leeuw is de ideale huiskamer geworden voor Nieuw- en St. Joosland en in trek bij medewerkers van Arnestein en Vlissingen-Oost voor een zakenlunch, beklemtonen twee vaste gasten. Met de opheffing van de bootdienst van Vlissingen naar Sheerness en het veer Vlissingen-Breskens werd het stiller met trucks en zette de Roode Leeuw noodgedwongen in op een uitgebreide kaart voor zowel de grote als kleine eter. |
De Roode Leeuw is een laagdrempelige, stoere, niet trendgevoelige zaak.
Het is gemakkelijk om met andere gasten een gesprek aan te knopen. Er
heerst een no-nonsense sfeer. Er kan in het cafégedeelte gegeten worden
of in het aparte zaaltje aan de achterkant. Wij kiezen voor het laatste.
Wij bestellen het driegangenmenu van de dag dat bestaat uit paddenstoelensoep, gevulde eendenbout met appeltjes en abrikozen en als toetje ijs van stoofpeertjes (14.95 euro). We zijn met vieren en grijpen de gelegenheid aan om diverse gerechten te proeven. De kaart leunt nog voor een deel op vervlogen tijden, zo blijkt uit een schnitzel met zigeunersaus (11.50 euro). Het zal een succesgerecht geweest zijn, naast vermoedelijke nieuwkomers als flamenco eieren (9.50 euro) en een aantal andere vegetarische gerechten. Het Spaanse eierengerecht is machtiger dan ik verwacht had. Het wordt in een dampende ovalen ovenschaal opgediend. Er zijn een paar eieren in verwerkt, veel kaas, room, gebakken aardappeltjes, paprika's en uien. Het is zware kost, voldoende voor twee personen, maar lekker van smaak. Bij de Roode Leeuw heerst het motto dat je beter te veel dan te weinig kunt krijgen. De schnitzel van Jan Neuteboom, eigenaar en kok, is ook al fors van formaat. Er worden een bakje sla, zelfgemaakte frites en een fris maar traditioneel bakje sla bij geserveerd. Met iets minder nootmuskaat zou de schnitzel lekkerder zijn geweest. Terug naar het begin van de maaltijd, want we zouden de Roode Leeuw tekort doen als we de vissoep niet zouden noemen (3.95 euro). De lichtgebonden soep is tot de rand gevuld met vis en schaaldieren. Met het stokbrood is het een uitstekend begin van de maaltijd. De flensjes ham en kaas (5.50 euro) hebben een weinig uitgesproken smaak. De carpaccio met pijnboompitten en geraspte parmezaanse kaas (6.75 euro) is met een royale hand gegeven. De spaghetti met spinazie en pijnbomen (9.50 euro) is al dente gekookt. Het ijs van stoofpeertjes, de espresso en cappuccino zijn goede uitsmijters. De keren dat we voorbij De Roode Leeuw reden, zijn niet te tellen. Niet eerder ging ik naar binnen, waardoor ik mijn fantasie haar vrije loop heb laten gaan en er een verkeerde indruk kon ontstaan. De Roode Leeuw is geen truckersrestaurant, maar eerder een eetcafé met huiselijkheid voor iedereen. Café-restaurant De Roode Leeuw, Veerstraat 25, 4339 AJ Nieuw- en Sint Joosland, 0118-601251. (Goed dat we cash meegenomen hadden. Normaliter kan er gepind worden, maar door werkzaamheden in de omgeving was de verbinding verbroken.)
Beoordeling:
|
Provincie houdt vast aan criteriaPZC: door Theo Giele. woensdag 07 januari 2009 MIDDELBURG - Het dagelijks provinciebestuur doet nog geen uitspraken over de wenselijkheid van een bedrijventerrein ten westen van Nieuw- en Sint Joosland. Wel stellen Gedeputeerde Staten dat eerst gekeken moet worden naar mogelijkheden voor herinrichten en uitbreiden van oude bedrijventerreinen in de hele regio, dus niet alleen binnen de grenzen van Middelburg. In dit verband noemen Gedeputeerde Staten uitbreiding van het bedrijventerrein Poortersweg, bij de Vlissingse Buitenhaven, als mogelijkheid. De gemeente Middelburg kocht onlangs een perceel grond, grenzend aan de A58, met de bedoeling daar binnen een afzienbare periode ruimte voor bedrijven te creëren. Dit plan is in Nieuw- en Sint Joosland slecht ontvangen. Het dorp vreest ingesloten te raken tussen wegen en bedrijvigheid, ondanks de toezegging van het Middelburgse college dat het bedrijventerrein 'groen' zal worden ingepast in de omgeving. Het Statenlid Gabriëlle van Dinteren (GroenLinks) had aan Gedeputeerde Staten vragen gesteld over de kwestie. Van Dinteren vroeg zich af hoe de Middelburgse plannen zich verhouden tot het provinciale beleid. Gedeputeerde Staten antwoorden dat de plannen van Middelburg moeten passen in het Integraal Omgevingsplan Zeeland en het rapport Open Vensters dat over de bebouwing langs de A58 gaat.
Overigens juicht de provincie het toe dat de gemeente Middelburg naar de
lange termijn kijkt. Ook de keuze voor een strategisch aankoopbeleid van
gronden, zoals ten westen van Nieuwland, kan volgens de provincie
voordelen bieden. "Dat laat echter onverlet dat de onderbouwing van de
noodzaak en de ruimtelijke afweging van de bewuste locatie nog dient
plaats te vinden." De provincie wacht het regionaal
bedrijventerreinprogramma van de drie Walcherse gemeenten af voordat een
standpunt wordt ingenomen, aldus GS. De drie gemeenten werken nog aan
deze regionale visie.
|